Context / probleemstelling of aanleiding
De gezondheid van de mens en die van onze planeet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Terwijl we ons voorbereiden op de uitdagingen van de 21ste eeuw, is het cruciaal dat we als zorgverleners deze verbinding onder ogen zien. Klimaatverandering is de grootste bedreiging voor de publieke gezondheid, en zorprofessionals hebben de verantwoordelijkheid om hierop te anticiperen en te handelen om de klimaatcrisis zoveel mogelijk te beperken (mitigatie).
Thema van het Symposium: Mitigatie van de Klimaatcrisis door Onderwijs en Onderzoek
Tijdens dit symposium duiken we in de mogelijkheden om klimaatgerelateerde uitdagingen aan te pakken door middel van innovatief onderwijs en onderzoek. Verandering begint bij onszelf: hoe kunnen we medisch- en zorgopleidingen zo heroriënteren dat ze duurzaamheid bevorderen en studenten aanmoedigen om relevante oplossingen te vinden en goede afwegingen te maken als zorgprofessional? We richten ons niet alleen op de noodzaak van verandering, maar ook op hoop en handelingsperspctief. Hoop is de drijvende kracht die ons in staat stelt om een andere toekomst voor ogen te zien en daar dan vervolgens naar te handelen. Het is essentieel dat toekomstige zorgprofessionals ontdekken dat zij zelfs in tijden van crisis een positieve impact kunnen hebben om de problemen tegen te gaan en de negatieve gevolgen te verminderen.
Doel van het Symposium
We verkennen praktische mogelijkheden om ‘climate urgency en –agency’ te bevorderen in ons onderwijs en onderzoek. Hoe creëren we een leeromgeving die aanzet tot actie en bewustwording?
Programma
Na een inspirerende inleiding duiken we in klimaatcommunicatie. Hoe voer je een gesprek dat verbindt en gebaseerd is op wetenschappelijke feiten? Dit is cruciaal voor de zorgverleners van de toekomst.
Daarna onderzoeken we de kenmerken van ‘hoopvol klimaatonderwijs’. Wat maakt dit type onderwijs effectief in het vergroten van de bewustwording en bereidheid om te handelen? Welke interventies kunnen we toepassen en hoe implementeren we deze succesvol?
Het symposium eindigt met ‘wetenschapsactivisme in onderzoek en onderwijs’. Ondanks de ongelofelijke hoeveelheid kennis over de impact van menselijk handelen op het klimaat en beschikbare oplossingen, blijft effectieve crisisbestrijding uit. Dit dwingt ons om ook binnen ons eigen werkveld kritisch na te denken over de vraag: voldoen onze huidige wetenschappelijke methoden? In hoeverre vraagt deze noodsituatie om minder conservatisme en meer activisme?
Interactieve Sessie
Dit alles bieden we aan in een interactieve setting, waar jullie worden uitgenodigd om eigen opvattingen en perspectieven over planetaire gezondheid binnen onderwijs en onderzoek kritisch te bezien. Dit is een kans om tips en inzichten te delen die ons allemaal verder helpen in het impactvol en maatschappelijk relevant onderwijs en -onderzoek.