Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Artsen leren voornamelijk op de werkvloer, van elkaar en met elkaar. In de bachelorfase wordt de theoretische basis gelegd voor het goed kunnen leren op de werkvloer in de masterfase. Ook na het afstuderen gaat dat leren door, arts zijn en blijven betekent een leven lang leren. Artsen hebben naast patiëntenzorg ook als taak om andere professionals in de gezondheidszorg te onderwijzen. Omdat de docentenrol zo met het artsenvak verweven is, is het belangrijk om al vroeg tijdens de opleiding deze beginnende professionals handvatten te bieden voor het onderwijzen en opleiden.
Er zijn enkele medische faculteiten in Nederland die een keuzecoschap onderwijs aanbieden, waaronder het Radboudumc. Binnen dit keuzecoschap lag de focus op de onderwijsuitvoering of ontwikkeling van nieuwe onderwijsvormen. Vanuit de keuzecoassistenten bleek behoefte aan meer kennis en inzicht in de onderwijsdidactiek, zodat zij zich meer bekwaam konden voelen in het geven van onderwijs.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In dit praktijkvoorbeeld zullen we ons nieuw ingerichte keuzecoschap Onderwijs en Opleiden van het Radboudumc, in co creatie met medische studenten, medisch specialisten en onderwijskundigen, bespreken. Sinds 2024 kunnen studenten, die het keuzecoschap allen binnen verschillende disciplines volgen, gezamenlijk leren voor een optimaal rendement.
Er worden vier verschillende thema’s van de onderwijs didactiek aangeboden, elk één dag verspreidt over vier weken, namelijk leerstijlen, feedback geven, presentatievaardigheden, werkplekleren en toetsing. De overige dagen van de week kunnen zijn deze opgedane kennis meteen toepassen in de praktijk. Tijdens dit coschap krijgen de studenten veel autonomie over hun eigen leerproces, en is er ruimte voor het ontwikkelen van een eigen visie op het onderwijs (Bakker et al., 2022). Wij hopen hiermee de toekomstige artsen zich meer bekwaam te laten voelen en dat zij een meer kritische houding ontwikkelen ten aanzien van het medisch onderwijs, waarmee zij kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering van de medische opleiding.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
We laten een keuzecoschapmodel zien waarbij zowel peer-assisted learning als een theoretische basis centraal staan in de ontwikkeling van de toekomstige arts als opleider. We laten zien dat we de feedback van zowel studenten als docenten verwerken en hiermee het keuzecoschap door ontwikkelen, dit is immers een iteratief proces. Wij zullen de resultaten van het eerste jaar presenteren, waarbij zowel studentervaringen als docentervaringen besproken wordenen welke leerpunten uit dit keuzecoschap kunnen worden getrokken.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Elke arts draagt de rol van docent, opleider en begeleider. Om hen hier tijdens het medisch curriculum op voor te bereiden, kan het helpen om didactische achtergrondkennis en vaardigheden te integreren in het medisch onderwijs. Wij delen de lessen die wij geleerd hebben, zodat dit ook voor andere faculteiten gebruikt kan worden.
Referenties (max. 2):
Bakker, den, C. R., Hendriks, R. A., Houtlosser, M., Dekker, F. W., & Norbart, A. F. (2022). Twelve tips for fostering the next generation of medical teachers. Medical teacher, 44(7), 725-729.