Keep busy or get centered? Lessen uit de COVID-19 periode.

Informatie
Auteurs
A Van 't Spijker
R.J. de Jongh
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Nog aan het begin van de COVID-19 periode, schreef Deborah Cohan: ‘A crisis should not prompt us to add more; it should encourage us to distill things to an essence and to model for students how and what to prioritize. Keep busy, they say. Get still and centered, I believe’.

De laatste maanden van 2019-2020 hebben we moeite gedaan om (vaardigheids)lessen online te geven. In een aantal gevallen is dat gelukt: ook online kan je samenwerken of met mensen praten over hun klachten. Maar andere onderwijsonderdelen werden serieus bemoeilijkt, zoals lichamelijk onderzoek oefenen en tentamens afnemen. Verschillen in privileges worden blootgelegd: de ene student zit op een eigen kamer achter zijn eigen laptop, de ander deelt een flat met familie met één gezamenlijke laptop. Daarbij gaat iedereen anders om met deze situatie: de een floreert, de ander lijdt eronder.

Tijdens een crisis is vaak de eerste neiging de brand te blussen en zoveel mogelijk van de bestaande situatie te redden. In het kader van het schoppen tegen heilige huisjes is deze COVID-19 periode echter bij uitstek een gelegenheid om na te denken over wat we doen en hoe we dat doen.

Doel:

Reflectie op de eerste maanden van de COVID-19 periode:

Wat kost het onlineonderwijs ons en welke problemen zijn er blootgelegd?

Wat levert het onlineonderwijs op, voor student, docent en maatschappij?

Welke veranderingen zijn hopelijk tijdelijk en welke veranderingen zouden mogen blijven?

Doelgroep:

Docenten betrokken bij het ombouwen van live onderwijs naar online onderwijs, studenten

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In deze rondetafelsessie inventariseren we hoe we op de verschillende faculteiten zijn omgegaan met het ombouwen van F2F onderwijs naar online onderwijs en tegen welke problemen we zijn opgelopen. Een voorbeeld is het samenwerkingsonderwijs op het Erasmus MC dat is doorgegaan, maar waarbij duidelijk werd dat andere samenwerkingsvaardigheden werden aangesproken dan normaal. Daarna reflecteren we in kleinere groepen over wat het nieuwe normaal betekent voor de inhoud en vorm van de opleiding geneeskunde. Moeten we onze studenten andere vaardigheden aanleren dan we tot nu toe hebben gedaan? De coronacrisis laat veel sterker uitkomen wie er ICT-illiterate is en welke consequenties dat kan hebben wanneer techniek en gezondheidszorg op afstand steeds belangrijker worden. Tegen welke grenzen lopen we aan? Hoeveel privacy willen we inleveren voor de toetsen?

De uitkomst van deze rondetafel is bruikbaar bij het crisisbestendig maken van bestaande en nieuwe curricula. Het helpt focussen op de inhoud van het onderwijs, in plaats van op de vorm die door de crisis wordt opgelegd.

Referenties:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-lights/202003/teaching-in-the-new-normal (accessed 20200429).

Max aantal deelnemers :

24

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee