Kan selectie ook een leerervaring zijn? Een fenomenologische studie naar het leren van sollicitanten door een e-assessment in de selectieprocedure voor de medische vervolgopleiding

Informatie
Auteurs
A.A.E.M. van der Velden
E.H.A.J. Coolen
J.M.T. Draaisma
L. Teheux
L.H. Tiehuis
M.A.A.P. Willemsen
W. Kuijer-Siebelink
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Onderzoek naar selectiemethoden voor de medische vervolgopleidingen richt zich met name op het summatieve aspect van selectie: het bepalen van welke kandidaten wel en welke kandidaten niet aangenomen worden. De mogelijke leerwaarde van selectietools als onderdeel van het opleidingscontinuüm wordt echter nog onderbelicht(1).

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In het OOR-ON opleidingscluster wordt voor de selectie van aios gebruik gemaakt van een gevalideerd e-assessment, dat intelligentie, persoonlijkheid, drijfveren en gedragscompetenties meet. Hoewel dit instrument waarschijnlijk waardevolle informatie biedt voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van aanstormende medisch specialisten, wordt het tot op heden puur ingezet voor selectie van aios.

Het doel van dit onderzoek betreft het in kaart brengen van de leerwaarde van het e-assessment voor sollicitanten en inzicht te verkrijgen in factoren die de leerwaarde van het e-assessment beïnvloeden.

In deze fenomenologische studie werden 16 semigestructureerde interviews afgenomen met sollicitanten voor de opleiding kindergeneeskunde in het OOR-ON opleidingscluster. De interviews werden verbatim getranscribeerd en thematisch geanalyseerd.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De ervaren leerwaarde bestond uit vier thema’s: Het e-assessment stimuleerde zelfreflectie, wat kon leiden tot leergesprekken. Het vergrootte zelfbewustzijn van krachten en valkuilen, wat leidde tot zelfacceptatie of ontwikkelen van leerdoelen. Het vergrootte bewustzijn van eigen drijfveren, wat kon helpen in carrièrekeuzes. En het gaf inzicht over de vereiste competenties voor kinderartsen. Voor sommige sollicitanten was deze leerwaarde meer onbewust en impliciet.

De leerwaarde werd beïnvloed door drie factoren: deelnemers’ mening over de aanvaardbaarheid van deze selectiemethode, percepties over de betrouwbaarheid van het e-assessment, en deelnemers’ focus op selectie of leren.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Selectie voor de medische vervolgopleidingen middels een e-assessment, dat intelligentie, persoonlijkheid, drijfveren en gedragscompetenties meet, kan een waardevolle leerervaring zijn voor sollicitanten. Bij sommige sollicitanten bleef het leren onbewust en impliciet, waarschijnlijk door een focus op selectie en niet op leren, of door scepsis over de aanvaardbaarheid en betrouwbaarheid van de selectiemethode.

De leerwaarde van dergelijke selectietools kan wellicht worden vergroot door ze expliciet te presenteren als leerkans en te integreren in het opleidingscurriculum. Toekomstig onderzoek zou kunnen kijken naar methoden om het leren van selectie assessments tijdens de vervolgopleiding te ondersteunen.

Referenties (max. 2):

1. Prideaux D, Roberts C, Eva K, Centeno A, McCrorie P, McManus C, et al. Assessment for selection for the health care professions and specialty training: consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Medical Teacher. 2011;33(3):215-23.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee