Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het voorbereiden van studenten op een samenleving waarin complexe en veranderende problemen wijdverspreid zijn, is steeds belangrijker voor het hoger onderwijs. Een van de manieren die universiteiten inzetten is het aanbieden van mogelijkheden aan studenten om generieke vaardigheden te ontwikkelen. Generieke vaardigheden zijn vaardigheden die ingezet kunnen worden buiten de grenzen van het eigen domain en worden ook wel soft skills, 21st century skills en professionele vaardigheden genoemd. Een van de mogelijkheden binnen universiteiten is het volgen van cursussen gericht op interdisciplinaire en maatschappelijke problemen oplossen met veel autonomie voor de studenten om te bepalen welke vaardigheden zij willen ontwikkelen. Het is echter lastig om inzicht te krijgen in wat studenten leren van dit type onderwijs.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om de generieke vaardigheidsontwikkeling van studenten in kaart te brengen, hebben we een procedure ontwikkelt die uitgaat van zelfrapportage, omdat veel vaardigheden niet open te observeren zijn of veel observaties en tijd vergen van docenten. De gehele ontwikkeling van studenten is meegenomen door alle gerapporteerde veranderingen in kennis, gedrag en overtuigingen te zien als leren (Bakkenes, Vermunt & Wubbels, 2010). Het coderen van de zelfrapportages resulteerde in vijf aspecten van het leren van vaardigheden, namelijk verandering in (1) overtuiging rondom de waarde, belang of nut van de vaardigheid, (2) kennis of begrip over de inhoud of betekenis van de vaardigheid, (3) inschatting van het eigen, huidige vaardigheidsniveau, (4) intentie om de vaardigheid te ontwikkelen of toe te passen in de toekomst en (5) groei van eigen vaardigheidsniveau.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Door dit systematisch toe te passen kregen we een goed overzicht van de variatie aan vaardigheden die studenten hebben kunnen ontwikkelen binnen een cursus waar deze ontwikkelpunten niet vooraf opgesteld zijn. Het selecteren van de zelfrapportages waarin over veranderingen werd gesproken werd vergemakkelijkt na het selecteren van indicatiewoorden. Deze woorden zijn onderverdeeld in zes categorieën: (1) neutrale verandering, (2) positieve verandering, (3) nieuwe informatie, (4) ervaren noodzaak om te veranderen, (5) intentie om te veranderen en (6) algemene woorden (zoals ‘geleerd’).
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Wanneer enkel wordt gekeken naar de groei van het generieke vaardigheidsniveau, zien we vaak geen sterke groei,of alleen in enkele vaardigheden, terwijl docenten zien dat studenten zich wel degelijk hebben ontwikkeld. Met deze evaluatie procedure wordt daar recht aan gedaan.Het gevolg voor de onderwijspraktijk is dat hier ruimte voor moet zijn en/of worden gemaakt, door het verbreden van de onderwijsdoelen,activiteiten en de toetsing om studenten te waarderen voor de gemaakte ontwikkeling.
Referenties:
Bakkenes, I., Vermunt, J. D., & Wubbels, T. (2010). Teacher learning in the context of educational innovation: learning activities and learning outcomes of experienced teachers. Learning and Instruction, 20, 533-548.