Inzicht in het onderliggende proces van voortijdige uitval bij AIOS: een kwalitatief onderzoek

Informatie
Auteurs
A.J. de Vries
J. Pols
J.J.A.M. van Raaij
Y. ten Hoeve
Organisatie
Martini Ziekenhuis
UMC Groningen
Universiteit Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):

Voortijdige uitval van AIOS heeft een hoge impact, niet alleen op individueel niveau, maar ook op opleidings- en maatschappelijk niveau. Er is veel literatuur beschikbaar over redenen voor uitval. Verschillende aspecten die een rol kunnen spelen zijn geïdentificeerd, zoals een verstoorde werk-privé balans, vrouw, een niet passende werkinhoud, een gebrek aan autonomie of het missen van goede rolmodellen. Het onderliggende proces, waarom AIOS uiteindelijk uitvallen, is echter nog niet in kaart gebracht. Daarmee ontbreekt nog een belangrijk onderdeel van de puzzel. Het doel van deze studie is daarom om het onderliggende proces van uitval bij AIOS te onderzoeken om zo meer inzicht te krijgen in de individuele worsteling en het besluitvormingsproces wat uiteindelijk leidt tot het voortijdig staken van de opleiding tot medisch specialist.

Methode:

Semi-gestructureerde interviews bij uitgevallen AIOS Orthopedie in Nederland, welke zijn geanalyseerd middels een grounded-theory approach. Uitgevallen AIOS Orthopedie ontvingen een uitnodiging voor het onderzoek via de opleider van de betreffende regio. Bij interesse voor deelname konden zij contact opnemen met de onderzoeker c.q. interviewer. Deze onderzoeker was onafhankelijk en had verder geen betrokkenheid met de (opleiding) Orthopedie.

Resultaten (en conclusie):

In totaal zijn 18 uitgevallen AIOS geïnterviewd. De interviews lieten zien dat alle onderdelen van de opleiding bijdroegen aan uitval: de inhoud van het vak, de werkcultuur en het leerklimaat. Zo was het type patiëntenzorg of benodigde vaardigheden niet altijd passend, werden de werkdruk, werk-privé balans en omgangsnormen (de werkcultuur) als onprettig ervaren en ook werd er in een aantal gevallen een onveilig, competitief leerklimaat benoemd. De specifieke ervaringen ten aanzien van de inhoud van het vak, de werkcultuur en het leerklimaat verschilden per individu. Deze verschillen werden bepaald door de eisen (wat men nodig had) en verwachtingen van een persoon. Zowel de eisen als verwachtingen werden weer beïnvloed door persoonlijke factoren, zoals (klinische) ervaringen, persoonlijke (privé)omstandigheden, en eigenschappen van een individu (zoals perfectionistisch of onzeker zijn). Deze persoonlijke factoren zijn onderhevig aan verandering in de tijd. Dit kan komen door toegenomen ervaringen als AIOS, maar ook doordat externe factoren dusdanig veranderen, zoals bij het krijgen van kinderen. Herhaaldelijk ervaren van een mismatch – waarbij niet voldoende voldaan wordt aan de verwachtingen en eisen van een individu – leidt vervolgens tot twijfel en uiteindelijk het besluit om te stoppen. Dit proces heeft een aanzienlijke emotionele impact.

Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):

Dit is de eerste studie die zich heeft gericht op het onderliggende besluitvormingsproces wat leidt tot het voortijdig stoppen van de opleiding tot medisch specialist. Dit onderzoek laat zien dat alle onderdelen van de opleiding een rol spelen bij voortijdig uitval, passend binnen de drie domeinen van Biesta en Braak (2020): kwalificatie, socialisatie, subjectificatie. Een belangrijk resultaat is het belang van realistische verwachtingen. Dit komt overeen met reeds bestaande literatuur die laat zien dat meer ervaring en reëlere verwachtingen leiden tot minder uitval (Abelson et al, 2018). Daarbij kan door veranderingen in persoonlijke factoren in de loop van de opleiding een mismatch ontstaan die aanvankelijk niet aanwezig was. Dit verklaart tezamen met de hoge emotionele impact van het besluit om te stoppen waarom de beslissing om te stoppen tijd kost en uitval ook in de latere fasen van de opleiding plaatsvindt.

Referenties:

Abelson JS, Sosa JA, Symer MM, Mao J, Michelassi F, Bell R, et al. Association of expectations of training with attrition in general surgery residents. JAMA surgery. 2018;153(8):712-7.

Biesta GJ, van Braak M. Beyond the medical model: Thinking differently about medical education and medical education research. Teach Learn Med. 2020;32(4):449-56.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee