Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling:
De Medische Oriëntatie Commissie van de Medische Faculteits Vereniging Nijmegen organiseert sinds 2012 het zwangerschapsproject. Dit is een extra curriculair project waarbij bachelor medische studenten van het Radboudumc worden gekoppeld aan een zwangere vrouw en haar partner tijdens de antenatale controles en de bevalling. Het doel van het project is om studenten inzicht te geven in een zwangerschap vanuit patiënten perspectief. Zodoende maken zij kennis met de medische maar ook de emotionele en sociale aspecten rondom zwangerschap en bevalling. In de evaluatie van het zwangerschapsproject onderzochten wij de ervaringen van de zwangere vrouw en haar partner alsmede van de studenten die deelnamen in de periode van november 2015 tot juli 2020.
Methode:
Om de kwaliteit van het zwangerschapsproject te beoordelen wordt gebruik gemaakt van digitale tussen- en eindevaluaties, geschreven door zowel de student als door de zwangere vrouw en haar partner. Deze eindevaluaties betreffen niet gevalideerde open vragen over onderling contact tussen zwangere en student, over communicatie en informatie voorziening en over ervaringen van zwangere en student. Ten slotte wordt gevraagd het project te beoordelen met een cijfer en worden tips gevraagd. De kwantitatieve gegevens van de studentenverslagen is onderverdeeld in drie categorieën: leerdoelen, positieve aspecten en verbeterpunten van het zwangerschapsproject.
Resultaten (en conclusie):
In de studieperiode zijn 97 zwangerschapsprojecten afgerond en is van 24 zwangere vrouwen en 19 studenten een evaluatie ontvangen. De zwangere beoordeelde het contact met de student bijna altijd als goed en het project zelf met een 8,3 (schaal tot 10). De studenten beoordeelde het zwangerschapsproject als positief en benoemde dat zij zwangerschap en bevalling vanuit het patiënt perspectief hebben leren bekijken.
Discussie :
Uit deze evaluatie van dit innovatieve extra-curriculaire zwangerschapsproject blijken zowel zwangere vrouwen als studenten zeer positief. Het geeft studenten een breder perspectief over het verloop van de zwangerschap en bevalling, maar geeft de zwangere en haar partner ook een kans om bij te dragen aan de opleiding van toekomstige artsen. Het zwangerschapsproject sluit hierdoor perfect aan bij het vernieuwde Raamplan Artsopleiding waarin wordt benadrukt meer patiënt perspectief te introduceren tijdens de artsopleiding. In de toekomst van het zwangerschapsproject zal er meer nadruk liggen op het stellen van individuele leerdoelen door de student en op een meer gestructureerde wijze van evalueren van het project voor zowel de zwangere als de student. Wellicht kan tevens worden bekeken of dit een intra curriculair module kan worden.