Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Superdiversiteit en intersectionaliteit zijn populaire begrippen omdat ze theoretisch inzicht geven in de toenemende diversiteit van de bevolking. Om patiënten goed te kunnen begrijpen en om goede zorg te verlenen is het belangrijk om patiënten én professionals niet vanuit één dimensie te zien maar op meerdere, onderling samenhangende dimensies tegelijk, zoals gender, etniciteit, sociaaleconomische achtergrond, seksuele voorkeur. Dit theoretisch perspectief is voor docenten en studenten in het geneeskundeonderwijs echter vaak lastig toe te passen. Veel docenten die zich bezighouden met etnische verschillen van patiënten niet per se kennis van sekse/genderverschillen en vice versa. Daarnaast behoren weinig docenten tot één of meer minderheidsgroepen en zijn zij vaak weinig bekend met, dan wel gewend om (eigen) praktijkervaringen omtrent deze verschillende identiteitsaspecten en gezondheid in te brengen in het onderwijs. Om docenten te inspireren en te ondersteunen onderwijs over superdiversiteit en intersectionaliteit te geven, biedt de NVMO werkgroep ‘Diversiteit in het medisch onderwijs’samen met collega’s van het VUmc deze workshop aan.
Doel:
Het bieden van hands-on–tools om intersectionaliteit in het onderwijs te gebruiken.
Doelgroep:
Docenten en beleidsmakers in geneeskundig, verpleegkundig en paramedisch onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De workshop bestaat uit drie onderdelen:
Korte presentatie waarin de begrippen intersectionaliteit en superdiversiteit worden toegelicht.
Training intersectionaliteit Verschillende onderwijsvormen zullen hier in sterk ingekorte vorm worden aangeboden. De organisatoren gaan samen met de deelnemers in op de volgende vragen:
Waarom moeten we intersectionaliteit aan studenten leren?
(Wat willen we dat studenten leren? Past het bij de bestaande raamplan/leerdoelen van de opleidingen? (Hoe kan je het toetsen?))
Hoe kunnen we onderwijs in intersectionaliteit geven?
Inventarisatie van onderwijs over intersectionaliteit en link leggen met (eigen) praktijkervaringen. In dit deel vragen we deelnemers om voorbeelden van en vragen vanuit hun onderwijs. We vullen aan waar nodig met eigen voorbeelden. Hoe kun je als docent je eigen achtergrond inbrengen om studenten te stimuleren tot reflexiviteit en hen zo te leren oog te hebben voor patiënten én voor zichzelf en collega’s te zorgen.
Opbrengsten
Inzicht in begrippen intersectionaliteit en (super)diversiteit in context gezondheidszorg
Kennis van gebruik intersectionaliteit in het onderwijs
Concreet onderwijsmateriaal over intersectionaliteit en (super)diversiteit
Uitwisseling en gebruik van eigen ervaringen in het onderwijs
Referenties:
Max aantal deelnemers :
20