Interprofessionele Identiteit als Ingrediënt voor de Samenwerking van Morgen: Ontwerpprincipes voor Interprofessioneel Onderwijs

Informatie
Auteurs
A.B. Sänger
J. de Nooijer
R. E. Stalmeijer
S. Beausaert
Organisatie
Universiteit Maastricht
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):

Het hoger onderwijs heeft als doel studenten voor te bereiden op een toekomstig werkveld dat in toenemende mate wordt gekenmerkt door ‘wicked problems’ die vragen om interprofessionele samenwerking (IPC). Onderzoek suggereert dat het bevorderen van een interprofessionele identiteit cruciaal is voor de ontwikkeling van IPC-competenties (Jarvis-Sellinger et al., 2012). Wat een interprofessionele identiteit kenmerkt en wat de vorming van interprofessionele identiteit vraagt van het ontwerp van (interprofessioneel) onderwijs, is echter onduidelijk. Dit onderzoek had als doel om (1) de belangrijkste kenmerken van een interprofessionele identiteit te identificeren en (2) theoretisch onderbouwde ontwerpprincipes voor onderwijs dat de vorming van een interprofessionele identiteit bevordert vast te stellen.

Methode:

Middels een critical narrative review methodologie (Kahlke et al., 2023) raadpleegden wij literatuur uit de onderwijswetenschappen, gezondheidszorgonderwijs en managementwetenschappen om de belangrijkste kenmerken en ontwerpprincipes voor onderwijs te identificeren. We hebben twee iteratieve, niet-uitputtende zoekopdrachten uitgevoerd. De eerste zoekopdracht richtte zich op conceptualisaties van interprofessionele identiteit. De tweede zoekopdracht richtte zich op identificatie van leermechanismen en pedagogische praktijken die de vorming van een interprofessionele identiteit bevorderen. De twee zoekopdrachten werden afzonderlijk geanalyseerd middels reflexieve thematische analyse. Voor de eerste zoekopdracht resulteerde dit in de identificatie van de belangrijkste kenmerken van een interprofessionele identiteit. Voor de tweede zoekopdracht vertaalden wij de leermechanismen en pedagogische praktijken naar ontwerpprincipes voor onderwijs dat de vorming van een interprofessionele identiteit bevordert.

Resultaten (en conclusie):

Onze literatuurstudie leidde tot de identificatie van vijf theorieën die vaak worden gebruikt om de vorming van een interprofessionele identiteit te verklaren. Reflexieve thematische analyse van deze theorieën resulteerde in vijf thema’s die de belangrijkste kenmerken van een interprofessionele identiteit omvatten: (1) sense of belonging tot een interprofessioneel team; (2) commitment tot interprofessioneel werken; (3) waarden, attitudes, overtuigingen, en ethiek gerelateerd aan IPC; (4) kennis en begrip van rollen, verantwoordelijkheden en expertise; en (5) IPC-vaardigheden. Vervolgens werd dezelfde analysemethode gebruikt om ontwerpprincipes te destilleren voor onderwijs dat de vorming van een interprofessionele identiteit bevordert. Deze ontwerpprincipes beschrijven interventies op het niveau van de student, het interprofessionele studententeam, de docenten en het curriculum. Waar het studententeam ruimte moet geven voor interactie, oefening en feedback, bieden de docenten begeleiding en fungeren ze als rolmodel. Tenslotte is het cruciaal dat het curriculum longitudinale leerlijnen aanbiedt, zodat de student herhaaldelijk deelneemt in interprofessionele projecten. Samen creëren het studententeam, de docenten en het curriculum een veilige leeromgeving die essentieel is voor de student om ‘knowledgeability’ te ontwikkelen en een interprofessionele identiteit te vormen.

Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):

Deze critical review identificeerde de voornaamste kenmerken van een interprofessionele identiteit alsmede theoretisch onderbouwde ontwerpprincipes welke het (re)design van interprofessioneel onderwijs kunnen informeren. De geïdentificeerde ontwerpprincipes benadrukken de noodzaak van een geïntegreerd onderwijsontwerp, waarbij interprofessionele studententeams, docenten en het curriculum de student ondersteunen. Toekomstig onderzoek is nodig om de bestaande lacunes in de literatuur met betrekking tot de invloed van machtsdynamiek en het hidden curriculum op interprofessionele identiteitsvorming op te vullen. Daarnaast is onderzoek gewenst om de werking van de individuele ontwerpprincipes in relatie tot interprofessionele identiteitsvorming vast te stellen. Dit vraagt een combinatie van design based research en longitudinale dataverzameling.

Referenties:

Jarvis-Selinger, S., Pratt, D. D., & Regehr, G. (2012). Competency Is Not Enough: Integrating Identity Formation Into the Medical Education Discourse. Academic Medicine, 87(9), 1185-1190. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3182604968

Kahlke, R., Lee, M., & Eva, K. W. (2023). Building Blocks for Critical Reviews in Health Professions Education. Journal of Graduate Medical Education, 15(2), 186-189. https://doi.org/10.4300/jgme-d-23-00155.1

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee