Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Performance feedback is een van de belangrijkste drijvers van werkplekleren, zo ook voor AIOS. Gedurende hun AIOS-schap werken zij steeds zelfstandiger. Dit betekent dat de mate van feedback van de supervisor afneemt. De vraag is of en hoe andere zorgprofessionals een rol kunnen spelen in het leren van AIOS middels feedback.
Feedback is effectief als leidt tot een gedragsverandering. Uit onderzoek blijkt echter dat er voorwaarden zitten vooraleer AIOS aan de slag gaan met de feedback van andere zorgprofessionals. Zo moeten ze hun de feedbackbron geloofwaardig vinden, de feedback relevant en constructief geformuleerd.
Onze hypothese is dat een feedbackdialoog deze belemmeringen voor effectieve feedback kan wegnemen. Een feedbackdialoog wordt gekenmerkt door een interactie tussen feedbackgever en ontvanger over interpretaties, betekenisgeving en verwachtingen (Ajjawi & Boud, 2017). Het doel van dit onderzoek is nagaan hoe we een effectieve feedbackdialoog tussen AIOS en zorgprofessionals kunnen initiëren, ondersteunen en optimaliseren.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
We maken gebruik van een ontwerponderzoek om tegemoet te komen aan de complexe context waarbinnen we de interventie willen ontwikkelen en evalueren (Bakker, 2018).
Allereerst worden ontwerpprincipes geformuleerd die aansluiten bij de de behoeften van AIOS, zorgprofessionals en hun werkcontext. Hiervoor worden AIOS (n=5), opleiders (n=4) en zorgprofessionals (n=7) geïnterviewd.
Vervolgens worden de ontwikkelde opzet en materialen geoptimaliseerd kan worden. Hiervoor doorlopen duo’s (n=5) van AIOS en zorgprofessionals de interventie en delen hun ervaringen.
Fase 3 onderzoekt het effect van de interventie op de perceptie van AIOS en zorgprofessionals op interprofessionele feedback en het effect van de dialoog op het functioneren van de AIOS (n=16). Hiervoor worden de AIOS en zorgprofessionals vier weken na de dialoog nogmaals geïnterviewd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Op basis van een eerste thematische analyse is bepaald dat de interventie ervoor moet zorgen dat de feedbackdialoog: aansluit bij de leervragen van de AIOS, AIOS en zorgprofessionals inzicht geeft in welke thema’s van meerwaarde zijn om te bespreken, zorgprofessionals tijd geeft om te observeren en zorgprofessionals ondersteuning geeft in het voeren van het feedbackgesprek.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
We kunnen nog geen conclusies trekken over de effectiviteit van de dialoog. De verkennende fase liet alvast zien dat de verschillende stakeholders het idee verwelkomen. Wel wordt aangegeven maar dat goede ondersteuning nodig is. We verwachten op het congres de ontwikkelde materialen en het effect van de interventie te kunnen presenteren.
Referenties:
Ajjawi, R., & Boud, D. (2017). Researching Feedback Dialogue: An Interactional Analysis Approach. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42 (2), 252–265. doi:10.1080/02602938.2015.1102863.
Bakker, A. (2018). Design research in education: A practical guide for early career researchers. New York: Routhledge.