Interprofessioneel onderwijs over de laatste levensfase

Informatie
Auteurs
R.J. Visser
Organisatie
IFMSA
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Bij interprofessioneel onderwijs (IPE) leren studenten van verschillende opleidingen samen. Er wordt vroegtijdig aan toekomstige samenwerking gewerkt en een gemeenschappelijke vaktaal aangeleerd. Dit verhoogt de tevredenheid onder werknemers op de werkvloer en leidt tot betere uitkomsten voor de patiënt. “Interprofessional education occurs when students from two or more professions learn about, from and with each other to enable effective collaboration and improve health outcomes.” (World Health Organisation 2010)

Het Interprofessional Education Collaborative beschrijft 4 kerncompetenties voor interprofessionaliteit:

Values/Ethics for Interprofessional PracticeRoles and Responsibilities for Collaborative PracticeInterprofessional Teamwork and Team-based PracticeInterprofessional Communication Practices

Bij ernstige ziektes is het van belang vroeg in het ziektebeloop te starten met het verlenen van palliatieve zorg omdat dit de kwaliteit van leven ten opzichte van de standaard behandeling verhoogt. Vanuit het Nationale Programma Palliatieve Zorg is het kwaliteitskader palliatieve zorg ontwikkeld. Dit kader moet de basis vormen voor palliatieve zorg in Nederland.

Een studie naar de mate van onderwijs over de 5 aspecten van de laatste levensfase (psychosociaal, communicatie, pathofysiologie, juridisch/ethisch, zelfreflectie) in de medische curricula van Nederland laat zien dat een groot gedeelte van de onderwerpen niet voldoende aan bod komen in de basisopleiding.

De verschillende competenties van interprofessionaliteit worden veel gebruikt in laatste levensfase zorg. In deze fase van het zorgproces zijn er vaak veel verschillende zorgmedewerkers betrokken.

In onze sessie willen we de voordelen van interprofessioneel onderwijs en de noodzaak aan onderwijs over de laatste levensfase samen aankaarten en aan de hand van kleine groepsdiscussies tot nieuwe ideeën komen.

Doel:

Het doel van de sessie is om het belang van Interprofessioneel Onderwijs en onderwijs over de laatste levensfase te bespreken en samen met de deelnemers na te denken over de implementatie hiervan in het onderwijs. Hierbij ligt de nadruk op de mogelijkheid tot het aanbieden van onderwijs over de laatste levensfase in interprofessionele vorm.

Doelgroep:

De doelgroep bestaat uit studenten, docenten en zorgprofessionals uit verschillende disciplines.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Opzet: presentatie over IPE in verschillende landen, sprekers die vertellen over einde levensfase onderwijs, groepsdiscussie aan de hand van verschillende stellingen, plenaire terugkoppeling.

Opbrengst:

inzicht in de verschillende aspecten van einde levensfase onderwijs en de kansen en voordelen die interprofessioneel opleiden biedt bij het geven van dit onderwijs.

Referenties:

Bridges, DianeR., Davidson, R.A., Soule Odegard, P., Maki, I.V., Tomkowiak, J., 2011. Interprofessional collaboration: three best practice models of interprofessional education.

de Bruin, J., Verhoef, M. J., Slaets, J. P. J. and van Bodegom, D. End-of-life care in the Dutch medical curricula

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee