‘Interprofessioneel onderwijs, het verschil tussen theorie en praktijk’, lessen over implementatie op de werkvloer

Informatie
Organisatie
UMC Groningen
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

De zorg verandert en interprofessioneel samenwerken is toenemend belangrijk. Veranderingen in demografie, technologie en zorgvraag vragen om zorgmedewerkers die goed samen kunnen werken. Interprofessioneel onderwijs (IPE) vindt plaats wanneer studenten van verschillende opleidingen met, van en over elkaar leren. Het ligt voor de hand dat IPE essentieel is voor interprofessioneel samenwerken. Toch blijkt het lastig om IPE te implementeren. Zo zijn er uitdagingen op het niveau van het individu, het curriculum, de organisatie en cultuur. Op de kraamafdeling van het UMCG is recent gestart met een IPE-unit waar studenten verpleegkunde, verloskunde en geneeskunde samen voor patiënten zorgen. In Nijmegen zijn verschillende intraprofessionele leeractiviteiten tussen eerstelijns en tweedelijns specialisten in opleiding, zowel op de ziekenhuisafdeling als in eerste lijn en digitale consultatie onderwijs. In Gent loopt een meerdaagse module waarbij studenten van 10 verschillende opleidingen in kleine groepjes onder begeleiding van een interprofessionele groep tutoren rond complexe casussen werken. De verschillende projecten brengen waardevolle praktijkervaring met zich mee die behulpzaam kunnen zijn bij implementatie elders.

Doel:

Het doel van deze sessie is om de uitdagingen en mogelijke oplossingen rond implementatie van een IPE activiteit inzichtelijk te maken voor de deelnemers. Deelnemers krijgen zo gereedschap om binnen de eigen context met IPE aan de slag te gaan.

Doelgroep:

De sessie is bedoeld voor gezondheidsmedewerkers, onderwijskundigen, studenten en andere betrokkenen met een interesse in het opzetten van IPE.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Na een korte kennismaking en discussie over het belang van IPE gaan we in deze sessie in op de uitdagingen bij het implementeren een IPE activiteit op de werkvloer. Hoe kan een activiteit worden vorm gegeven? Wie moeten er allemaal betrokken worden bij implementatie? Hoe zit het met de planning? Hoe krijgen we iedereen mee? En hoe sluiten we aan op de bestaande workflow?

Deze vragen worden behandeld aan de hand van de ervaringen die zijn opgedaan bij implementatie van IPE 3 verschillende settingen; in Groningen, Nijmegen en Gent. De tafelleden vertegenwoordigen verschillende beroepsgroepen, opleidingen en rollen binnen deze opleidingen waardoor verschillende perspectieven worden geboden. Deelnemers wordt gevraagd een actieve rol te spelen in de discussie door deelname via mentimeter en aan plenaire discussie.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

geen maximum

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee