Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Voeding en leefstijl worden steeds vaker erkend als belangrijke elementen in de preventie en de behandeling van chronische aandoeningen, zoals diabetes, kanker, depressie en hart- en vaatziekten. Om de inzet van voeding- en leefstijlinterventies tot een succes te maken is onder andere interprofessionele samenwerking tussen (zorg)professionals belangrijk.1 Vanuit de Regiodeal Foodvalley werken de Hogeschool Utrecht en het UMC Utrecht samen aan de ontwikkeling van innovatief keuzeonderwijs over interprofessioneel samenwerken bij voeding en leefstijl.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Gedurende 10 weken werken derde jaar verpleegkunde en tweede jaar geneeskunde studenten intensief samen in gemengde leerteams. Tijdens het keuzeonderwijs kunnen deze studenten met, van en over elkaar leren op het gebied van voeding, leefstijl en transities in de zorg.2 In het onderwijs geeft casuïstiek vanuit verschillende lijnen van zorg houvast en structuur. Op deze manier bewegen de studenten zich door een complex zorglandschap waarin de transities die de patiënten tussen lijnen van zorg doormaken inzichtelijk worden. Er wordt beoogd dat de studenten beseffen waar en hoe samenwerking en communicatie tussen (zorg)professionals op het gebied van voeding en leefstijl het verschil kan maken in de gezondheidszorg en voor het individu. Daarnaast zullen de studenten kennis en vaardigheden verwerven die hen helpt bij leefstijladvisering en motivering van hun toekomstige patiënten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het keuzeonderwijs wordt in de periode april 2023 – juni 2023 aangeboden. Het ontwikkelproces van het formuleren van een visie tot en met het invullen van het interprofessionele onderwijs biedt waardevolle inzichten. Tijdens dit proces zijn wij organisatorische uitdagingen tegengekomen, zoals de afstemming in roostering en de omgang met opleiding specifieke digitale platforms en toetsingsinstrumenten. Daarnaast waren er inhoudelijke vraagstukken, zoals de aansluiting op voorkennis van beide groepen studenten en een evenwichtige verdeling tussen beide perspectieven ten aanzien van de onderwijsthema’s.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Interprofessioneel onderwijs vormgeven is organisatorisch een grote uitdaging. Het vraagt een flexibele houding, volharding en creativiteit van de ontwikkelaars. Daarnaast vraagt het om toewijding vanuit betrokken organisaties en is het belangrijk dat verschillende experts, zowel medisch inhoudelijk als onderwijskundig, worden betrokken in het proces. Tot slot is ‘practice what you preach’ van toepassing; een goede samenwerking en communicatie tussen leden van het ontwikkelteam en overige betrokkenen is onzes inziens essentieel voor het succesvol ontwikkelen van een interprofessionele keuzecursus.
Referenties (max. 2):
Bekker, M. & Wagenmakers, A. (2021). Samenwerking organiseren voor preventie. Beschikbaar via: 551007 (wur.nl). Geraadpleegd 12 december 2022.
The Centre for the Advancement of Interprofessional Education. Statement of purpose. 2016. Beschikbaar via: https://www.caipe.org/resource/CAIPE-Statement-of-Purpose-2016.pdf. Geraadpleegd 30 september 2022.