Interculturele eCampus voor tandheelkunde: het EDEMTET project (EU-China)

Informatie
Auteurs
D.J.M. Niesten
J.N.H. van der Woert
Organisatie
Radboudumc
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het Erasmus+ project EDEMTET (eCampus for Dental Education supporting multidisciplinary team-based learning and evidence-based treatment planning) is een samenwerking tussen Europese en Chinese dental schools: Radboud Universiteit, Queens University Belfast, Wuhan University, Nanjing University, Guangxi Medical University.

Projectpartners delen een visie op onderwijsinnovatie waarin internationalisation@home, interculturele patiënt casuïstiek, leren klinisch redeneren, en Evidence Based Treatment Planning centraal staan.

In een eCampus werken studenten van verschillende universiteiten in peer-groups aan het oplossen van interculturele patiënt casuïstiek; het leren begrijpen van en werken met culturele verschillen staat centraal.

Ook wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar effectiviteit van deze onderwijsaanpak.

Dit praktijkpaper rapporteert over het ontwerp- en ontwikkelproces. De komende jaren wordt proefgedraaid en bijgesteld, waarna hierover rapportage volgt.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De eCampus is een online leeromgeving die studenten traint in competenties m.b.t. samenwerken en communiceren in internationale teams, interculturele aspecten van oral healthcare, evidence based treatment planning en klinisch redeneren. Studenten lossen in een peer-group meerdere praktijkcasus op. In hun team komen ze tot een gemeenschappelijke oplossing, leren hoe je feedback geeft en ontvangt, en elkaars behandelplan beoordeelt. Daarbij komen (inter-)culturele verschillen aan bod.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Culturele verschillen spelen niet alleen een rol bij de patiënt casuïstiek of behandelmethodes. Ook bij integratie in de curricula zijn er verschillen: voor elke universiteit is curriculumintegratie maatwerk. Wegens verschillen in de wijze van beoordelen wordt online alleen formatief geëvalueerd; eindbeoordeling geschiedt door de eigen docent met lokale criteria. En bij het ontwerpen en ontwikkelen van de instructiemethodiek is speciale aandacht voor leren samenwerken en geven van peer-feedback en -assessment. Ook zijn er culturele verschillen in de benadering van oral healthcare: kijk je alleen technisch naar het gebitsprobleem en zoek je een dito oplossing, of kijk je breder naar de hele mond, de mens er achter of zelfs de context van de patiënt?

Verder hanteren EU en China verschillende wetten aangaande privacy en security. Er moest flink overlegd worden om tot een werkbare modus te komen: studenten zijn gepseudonimiseerd aan boord, data voor Learning Analytics geven alleen rapportages op groepsniveau, en voor research worden aparte datasets gemaakt.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Samenwerken in internationale onderwijscontext vereist veel wederzijds begrip en flexibiliteit. Het ontwerp- en ontwikkelproces voor een veilige en stimulerende leeromgeving voor studenten is niet het enige waarin zich dat uit. Met name ook voor de projectpartners en docenten zijn we in een stevig leerproces terecht gekomen.

Referenties:

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee