Individueel leren én interprofessioneel opleiden in palliatieve zorg: van droom naar realiteit

Informatie
Auteurs
A. van der Plas
J. de Bruin
L. Bruggink
M. . van den Brand
Y.M. van der Linden
Organisatie
AmsterdamUMC
LUMC
Overig
Radboudumc
Universiteit van Amsterdam
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Palliatieve zorg is passende zorg voor mensen met een levensbedreigende ziekte en leidt o.a. tot vergrote kwaliteit van leven, verminderde symptoomlast, lagere kosten en hoger werkplezier van zorgverleners. In Nederland is palliatieve zorg generalistische zorg. Dat betekent dat iedere zorgverlener basis palliatieve zorg zou moeten verlenen en expertise kan inroepen in complexe situaties. Echter, palliatieve zorg is nog niet structureel ingebed in de medische vervolgopleidingen. Wat ertoe leidt dat aios niet opgeleid worden om palliatieve zorg te verlenen.

Opleidingen (tot specialist) worstelen tegelijkertijd met toename van nieuwe thema’s die zij wordt geacht aan te bieden aan de aios in een steeds kortere tijd. Zo beschrijft de FMS contourennota voor beroepsprofiel medisch specialist o.a. de thema’s shared decision making, functioneren van de patiënt, netwerkzorg, en oudere patiënt met multimorbiditeit. Palliatieve zorg omvat al deze thema’s, maar wordt wordt tegelijkertijd gezien als één van de vele.

In dit spanningsveld hebben aios behoefte aan palliatieve zorg onderwijs èn individualisering en profilering binnen de opleiding.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Onder het project FMS Interprofessioneel opleiden experimenteren FMS, O2PZ, Amsterdam UMC & Netwerk Palliatieve Zorg Amsterdam Diemen en LUMC & onderwijsknooppunt Propallia gezamenlijk hoe het leerpad van aios over ‘interprofessionaliteit en palliatieve zorg’ kan worden ingericht. [zie figuur]

Middels twee pilots ‘SPOC palliatieve zorg’ en ‘expert bibliotheek’ wordt het interprofessioneel en palliatieve zorg onderwijs doorontwikkeld.

Expertbibliotheek

AIOS kunnen kennis op doen door een ‘levend studieboek’ te lenen. In een (online) gesprek van circa 60 minuten gaan aios in gesprek met een collega palliatieve zorg (bijv. kaderhuisarts, ethicus, specialistische verpleegkundige). Uitgangspunt is dat er wordt aangesloten bij de specifieke leerdoelen van aios zoals beschreven in het lokale stageplan, het (individuele) opleidingsplan en het kwaliteitskader palliatieve zorg (2017). In aansluiting op de individuele leerdoelen van de aios wordt een persoonlijke voorbereiding gevraagd. Ook is er een eindtoets. In totaal duurt het leentraject maximaal vier uur. De toetsvorm wordt afgestemd op de leerdoelen van de aios. Dit kan het maken van een plan van aanpak zijn, een reflectieverslag etc. De expert beoordeeld en correspondeert hierover met de opleider.

SPOC& on site onderwijs palliatieve zorg

Gedurende vijf weken volgen AIOS zowel het online onderwijs van E-Infuse (twee uur) als wekelijks 1.5 uur lokaal onderwijs in het LUMC. Lokale onderwijsvormen zijn Triviant Palliatieve Zorg, Week van de Vraag, Lijnen van Samenwerking, Verdieping Symptoommanagement en Cultuursensitieve Communicatie. Dit onderwijs wordt gegeven door ervaren docenten (artsen, medisch psycholoog, verpleegkundig specialisten) van het consulteam palliatieve zorg. Evaluatie bestaat uit 1) self-assessment deelnemers voor en na cursus, 2) een inhoudelijke evaluatie op proces en inhoud, welke na twee maanden herhaald wordt voor meting van effecten op termijn, 3) ervaringen van opleiders van de AIOS, 3) evaluatie op haalbaarheid qua logistiek, bezetting, inhoud.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Analyse wordt op dit moment uitgevoerd. Resultaten worden medio november verwacht.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

In november vindt het reflectie-gesprek plaats waar lessons learned worden opgehaald.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee