Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Studenten weten dat plagiaat niet is toegestaan en dat het correct verwijzen naar literatuur valt onder professioneel gedrag. Toch komt onbewust plagiaat regelmatig voor,vooral bij het schrijven van wetenschappelijke verslagen in de tweede taal (Engels). Studenten verwijzen wel, maar nemen de bewoordingen van de bronauteur bijna letterlijk over in hun eigen verslag omdat ze onzeker zijn over hun wetenschappelijke taalvaardigheid. Ook patch writing komt regelmatig voor: alinea’s zijn opgebouwd uit verschillende gekopieerde passages uit bronteksten, waarbij de inbreng van de student nauwelijks zichtbaar is. Studenten zijn zich vaak niet bewust van dit probleem en komen hun verslag pas met een docent bespreken nadat plagiaatsoftware te veel overlap heeft gedetecteerd, wat resulteert in een gevoel van falen. Hierdoor worden ze geremd in de ontwikkeling van hun academische identiteit (Hutchings 2014). Daarom is het belangrijk om studenten bewuster te maken van het belang van citeren en parafraseren en ze hiermee te laten oefenen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Eerstejaarsstudenten Biomedische Wetenschappen van het LUMC volgen een nieuw ontwikkelde e-learning genaamd In Other Words als onderdeel van een bestaande schrijfopdracht.De e-learning bestaat uit een video over plagiaat en hoe dit te voorkomen, en oefeningen in het citeren en parafraseren van teksten in het Engels. Vervolgens passen de studenten deze vaardigheden toe bij het schrijven van hun wetenschappelijke onderzoeksverslag. Gedurende dit traject krijgen ze ook feedback van een schrijfdocent.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Na afloop van de pilot concludeerden we dat de kennis uit de e-learning goed was toegepast in het onderzoeksverslag, maar we realiseerden ons ook dat effectieve begeleiding hierbij cruciaal was.De docent speelt een belangrijke rol in het opbouwen van het zelfvertrouwen door de gevoelens van onzekerheid met de student te bespreken tijdens het schrijfproces in plaats van achteraf.
Uit de studentevaluatie bleek dat het merendeel van de studenten het prettig vond om gedwongen te worden te oefenen met citeren en parafraseren.Enkele studenten gaven zelfs aan dat ze meer oefening hadden gewild.De e-learning speelde daarnaast een nuttige rol in de bewustwording van wat plagiaat inhoudt. egelijkertijd gaven enkele studenten aan na afloop van de e-learning nog altijd onzeker te zijn over parafraseren en citeren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De e-learning is een goede eerste stap in het vergroten van het zelfvertrouwen van studenten in citeren en parafraseren. Wel willen we in de verbeterde versie meer benadrukken dat het aanleren van deze vaardigheden tijd kost. Vervolgstappen zijn om de gehele onderwijslijn door te lichten en meerdere oefenmomenten in te bouwen waarbij de complexiteit van de opdrachten toeneemt.
Referenties:
Hutchings, C. 2014. “Referencing and Identity, Voice and Agency: Adult Learners’ Transformations Within Literacy Practices.” Higher Education Research and Development 33 (2): 312-324. doi:10.1080/07294360.2013.832159