Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Onderwijs in infectiepreventie wordt gezien als een onmisbaar onderdeel van een adequaat infectiepreventieprogramma (1).
Uit gesprekken met studenten en het docententeam bleek de module Infectiepreventie (IP), voorafgaand aan de co-schappen binnen de faculteit geneeskunde aan de Radboud Universiteit, niet uitdagend was. Het belang van het onderwerp kwam niet aan bij de student en de docenten gaven aan dat niet alle IP onderdelen aan bod kwamen. Reden voor de unit infectiepreventie en de coördinator van het co-assistenten onderwijs om een nieuw curriculum te ontwikkelen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het nieuwe curriculum (sonds 2019) bestaat uit:
Voorbereidende fase (ZSO): bestuderen wetenschappelijke artikelen en praktische informatie gevolgd door theoretische opdrachten en een e learning module.
Responsie college (RC): ruimte voor responsie en uitwerken van theoretische opdrachten in kleine groepjes.
Practicum: in een kleine groep worden realistische isolatiecasuïstieken geoefend waarbij de studenten gestimuleerd worden om theoretische kennis toe te passen in een gesimuleerde praktijkomgeving. Ook communicatie naar de patiënt en zijn naaste komt aan bod.
Individuele toetsing: in een gesimuleerde isolatiesetting moet de student een isolatiecasus uitvoeren, waarbij de toetser de rol van patiënt aanneemt. Als de toets met voldoende resultaat wordt doorlopen mag gestart worden met de co schappen.
Dit curriculum is ontwikkeld door de afdeling MMB-HIP en de blok coördinator, in nauwe afstemming met peers binnen de organisatie (zowel clinici als betrokkenen bij het geneeskunde onderwijs).
Docenten en afnemers van de toets zijn Deskundigen Infectiepreventie van het Radboudumc.
Elke maand start een nieuwe groep van gemiddeld 30 studenten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De ervaringen van student en docent zijn positief. We zien een 100% aanwezigheid, studenten doen actief mee tijdens de contactmomenten.
Feedback van de studenten:
het onderwijs doet recht aan de praktijk. Door de combinatie van theorie en praktijk voelen ze zich zeker en veilig in de directe patiëntenzorg. Ook realiseren ze wat het voor de patiënt betekent om in isolatie te liggen, het belang in van heldere communicatie naar de patiënt wordt ingezien.
Door het toetsen geef je als faculteit het signaal dat infectiepreventie een belangrijk onderdeel van je basiskennis is. Als de toets met onvoldoende resultaat wordt afgesloten mag niet gestart worden met de coschappen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Sinds 2019 leveren we als enige geneeskunde faculteit in Nederland 100% IPC getrainde artsen af.
Twee zaken worden geevalueerd:
Heeft de e-learning in de voorbereiding impact op de verschillende toetsonderdelen.
Iedereen haalt de toets. Is het realistisch dat iedereen de toets haalt of moet de toets verzwaard worden?
Referenties:
Guidelines on core components of infection prevention and control programmes at the national and acute health care facility level. Geneva: World Health Organisation, 2016. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO