Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Verbinden van leerdoelen, de rode draad casus.
Doel:
Bij een curriculum indeling kunnen onderwerpen overblijven die op het eerste gezicht geen logisch inhoudelijk verband met elkaar hebben. Door de inhoudelijke diversiteit van leerdoelen kan de student het overzicht verliezen, de relevantie voor de praktijk moeilijker inschatten en gedemotiveerd raken. Dit kan opgelost worden door gebruik te maken van een online “rode draad casus”1. Een vorm van case-based learning waarmee we de diverse onderwerpen samenhangend kunnen presenteren zowel voor fysiek als voor online onderwijs2.
Na afloop van de workshop zijn deelnemers in staat om het concept ‘de rode draad casus’ toe te passen in hun eigen onderwijs.
Doelgroep:
Docenten en personen die onderwijsmateriaal ontwikkelen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Inleiding en doel ‘Waarom een rode draad casus’
We bespreken wanneer en waarom een rode draad casus toegepast kan worden. We illustreren dit aan de hand van de leerdoelen van een derdejaars module binnen de bachelor geneeskunde opleiding van het Radboudumc. Het concept van de rode draad casus is binnen alle medische/zorg gerelateerde opleidingen toepasbaar.
Voorbeeld opzet rode draad casus
We tonen ons voorbeeld en laten bijbehorende materialen zien (mailings, fotomateriaal, afsluitende video). We bespreken de argumenten waarom hiervoor gekozen is.
Maak je eigen stappen plan ‘Rode draad casus’.
We introduceren de checklist die deelnemers kunnen inzetten om hun eigen rode draad casus te ontwikkelen. Deelnemers stellen in stappen hun eigen ‘rode draad casus’ op.
Na een korte beschrijving van de stap krijgen deelnemers tijd om in een groep de stap voor zichzelf in te vullen (1 voorbeeld per groep). Na iedere stap volgt een korte plenaire bespreking. Het eindproduct is een stappenplan voor iedere deelnemer en per groep een voorbeeld van hoe een ‘rode draad casus’ voor het eigen onderwijs kan worden opgebouwd en wat daar voor nodig is. Te denken valt hierbij aan welke leerdoelen wil je met elkaar verbinden, welke onderwijsvormen wil je met elkaar verbinden, hoe kom je aan je materialen, toestemming voor het gebruik van materialen, hoe betrek je je collega’s bij de ontwikkeling en het in gebruik nemen van de ‘rode draad casus’ en welke ICT faciliteiten heb je nodig?
Afsluiting en evaluatie
We sluiten af met plenaire korte uitwisseling van de producten tussen de groepen en een korte evaluatie onder de deelnemers.
Referenties:
1) Holla M. et al. De Rode Draad Casus: een methode om uiteenlopende onderwerpen te verbinden en studenten te enthousiasmeren voor zelfstudie. Abstract presentatie NVMO congres 2018
2) Dickinson BL et al. Involving a real patient in the design and implementation of case-based learning to engage learners. Adv Physiol Educ. 2018;42(1):118-122
Max aantal deelnemers :
40