Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Toetsing is onlosmakelijk verbonden met het onderwijssysteem. We zijn ons steeds meer bewust van de mogelijkheden van het toepassen van toetsen om het leerproces te bevorderen; een toets wordt allang niet meer alleen gebruikt als een summatieve beoordeling van het (eind)niveau van een student. Ook tijdens het geven van onderwijs kan het stellen van vragen helpen bij het bepalen van kennishiaten en het gericht geven van onderwijs. In de praktijk van het medisch onderwijs wordt er bij het toetsen vaak gebruik gemaakt van meerkeuzevragen. Dit vraagtype kent vele praktische voordelen; een belangrijk voordeel is dat de vragen snel en automatisch na te kijken zijn. Dit in tegenstelling tot open vragen, waarbij het nakijken – zeker in grote groepen studenten – veel tijd kost. De laatste tijd verschijnt er steeds meer literatuur over de toepassing van open vragen waarbij een zeer kort antwoord gevraagd wordt, de Very Short Answer Questions (VSAQs). Dit vraagtype wordt niet alleen bij tentamens gebruikt, maar ook bij het geven van onderwijs, zoals bijvoorbeeld bij Team-Based Learning. Wat is het voordeel van dit vraagtype? En waar moet je rekening mee houden bij het schrijven van een VSAQ? De antwoorden op deze vragen komen aan bod tijdens de workshop.
Doel:
Het doel van deze workshop is om docenten te laten kennismaken met VSAQs en zelf ervaring op te laten doen met het schrijven van VSAQs.
Doelgroep:
Iedereen die betrokken is bij het geven van onderwijs of het maken van toetsen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De workshop zal beginnen met het geven van een korte samenvatting van de bekende literatuur over VSAQs. Dit zal zich o.a. toespitsen op de psychometrische kenmerken van VSAQs en mogelijkheden van toepassing van dit vraagtype. Naar aanleiding van deze literatuur-data zal een korte discussie plaatsvinden aan de hand van stellingen of, indien aan de orde, op basis van vragen van deelnemers. Vervolgens gaan de deelnemers zelf actief aan de slag in kleine groepjes om een VSAQ te schrijven, nadat hiervoor enkele tips zijn aangereikt.Op deze manier ervaren de deelnemers tegen welke uitdagingen je kunt aanlopen bij het schrijven van een VSAQ. Door vervolgens enkele vragen van de deelnemers plenair te bediscussiëren, delen we de best practices en zien we tegen welke mogelijke valkuilen we aanlopen bij het schrijven van VSAQs.
Referenties (max 2.):
Sam AH,Field SM,Collares CF, van der Vleuten CPM,Wass VJ,Melville C, Harris J,Meeran K. Very-short-answer questions: reliability, discrimination and acceptability. Med Educ. 2018 Apr;52(4):447-455. doi: 10.1111/medu.13504
Laksha Bala, Rachel J. Westacott, Celia Brown & Amir H. Sam (2022) Twelve tips for introducing very short answer questions (VSAQs) into your medical curriculum, Medical Teacher, DOI:
Max aantal deelnemers :
40