Hoe leren toekomstig artsen op de werkplek over gezondheidsbevordering? Een design-based onderzoek.

Informatie
Auteurs
A.M. Landstra
M.H.J. van de Pol
M.J.M. Verhees
R. Engbers
R. F. J. M. Laan
W. Kuijer-Siebelink
Organisatie
Hogeschool van Arnhem & Nijmegen
Radboudumc
Rijnstate
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De focus van de gezondheidszorg verschuift van curatieve naar preventieve zorg om aan te sluiten bij de veranderende maatschappelijke zorgvragen. Tot nu toe ontbreken inzichten in hoe artsen van de toekomst leren over gezondheidsbevordering en preventie (1). Om de inrichting van veranderende leerwerkomgevingen te ondersteunen, onderzoeken we de vraag: wat zijn kenmerken van een leerwerkomgeving die het werkplekleren van Geneeskundestudenten over het thema gezondheidsbevordering ondersteunt?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

We passen de methodologie van design-based onderzoek toe (2). Design-based onderzoek bestaat uit 3 kernfasen: exploratie/analyse, ontwerp/ontwikkeling, en evaluatie/reflectie. In een iteratief proces ontwerpen onderzoekers en de praktijk gezamenlijk een oplossing voor een praktijkprobleem. Concreet voor dit onderzoek betekent het dat we onderzoeken hoe elementen van de leerwerkomgeving ontworpen kunnen worden om studenten te ondersteunen bij werkplekleren over gezondheidsbevordering. Het onderzoek vindt plaats in een startcoschap in de ouderengeneeskunde. Dataverzameling vindt plaats door interviews met studenten, professionals op de werkplek, en docenten van de medische faculteit, en door observaties tijdens onderwijsmomenten. De observatie- en interviewguide wordt iteratief aangepast, en bevat thema’s zoals werkplekleren, de invloed van elementen van de leerwerkomgeving, en professionele identiteitsvorming. Het onderzoek wordt afgerond in het najaar van 2022.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De exploratiefase toonde dat studenten moeite hadden met het herkennen en waarderen van leerervaringen rondom gezondheidsbevordering op de werkplek, ze beschreven het thema als ‘niet medisch’. In iteratieve ontwerp- en evaluatiefases passen we telkens elementen van de leerwerkomgeving aan, en evalueren we of en hoe deze elementen studenten helpen relevante leerervaringen te herkennen en benutten. Voorbeelden van verschillende elementen die worden ontworpen zijn: een app voor het vastleggen van praktijkervaringen, opdrachten voor op de werkplek, kenmerken van de beoordelingsstructuur, en de rol van de begeleider.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Voor een thema zoals gezondheidsbevordering, dat nog weinig zichtbaar is in de praktijk en het curriculum, hebben studenten ondersteuning nodig bij het herkennen van relevante leerervaringen op de werkplek. Tijdens het NVMO congres presenteren we de uitkomsten van de evaluatiefase van het onderzoek: hoe verschillende elementen in de leerwerkomgeving kunnen worden ontworpen om studenten te ondersteunen bij het herkennen van leerervaringen over gezondheidsbevordering. Daarnaast delen we inzichten over het gebruik van design-based onderzoek als methode voor samen leren, samen werken, en het verbinden van onderzoek en praktijk.

Referenties (max. 2):

(1) Hays R. Including health promotion and illness prevention in medical education: a progress report. Med Educ. 2018;52(1):68-77.

(2) McKenney S, Reeves TC. Conducting Educational Design Research. London Routledge. 2012:

256.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee