Hoe kunnen onderzoekers een persoonsgerichte benadering gebruiken voor onderzoek naar medisch onderwijs

Informatie
Auteurs
A. de la Croix
A.S. Koster
J Grijpma
J Kors
M. Mak – Van der Vossen
R.A. Kusurkar
S. .M. .E. van der Burgt
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Amsterdam UMC, locatie AMC
Universiteit Utrecht
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Onderzoek van medisch onderwijs wordt gedomineerd door variabel-gecentreerde onderzoeksmethoden. Deze methoden worden gebruikt om de relaties of associaties tussen afhankelijke en onafhankelijke variabelen die van belang zijn voor het leren te bestuderen. Hoewel deze onderzoeksbenadering interessant is, liggen nieuwe mogelijkheden voor onderzoekers van medisch onderwijs in het gebruik van een persoonsgerichte benadering.1 Een persoonsgerichte onderzoeksmethode kan onderzoekers helpen om data genuanceerder te interpreteren en interventies te creëren die beter tegemoetkomen aan de behoeften van verschillende groepen studenten. Een persoonsgerichte methode houdt in dat de deelnemers aan een studie in groepen worden verdeeld op basis van overeenkomstige kenmerken op bepaalde variabelen. Deze aanpak creëert mogelijkheden om individuele leerpaden en remediering voor studenten te ontwikkelen. Onderzoekers kunnen voor een persoonsgerichte benadering onder andere gebruik maken van de volgende drie analyse methoden: cluster analyse, latente klasse analyse en Q-sort analyse. Het doel van deze workshop is om onderzoekers met deze drie analysemethoden kennis te laten maken, en hen de gelegenheid te geven deze methoden zelf uit te proberen. De moderatoren zullen dit doen door een aantal concrete voorbeelden van studies te tonen waarin zij zelf een persoonsgerichte methode hebben gebruikt. De deelnemers zullen uitgedaagd worden om hun eigen onderzoeksvraag te formuleren en een daarbij passende persoonsgerichte onderzoeksmethode te kiezen.

Doel:

Leerdoel 1: De deelnemers begrijpen het concept (wat), de principes (waarom en hoe), de voordelen (wanneer) en de nadelen (wanneer niet) van een persoonsgerichte onderzoeksbenadering.

Leerdoel 2: De deelnemers ervaren aan de hand van concrete voorbeelden hoe en wanneer een persoonsgerichte onderzoeksbenadering van toegevoegde waarde kan zijn.

Leerdoel 3: De deelnemers kunnen hun eigen onderzoeksvraag formuleren en een daarbij passende persoonsgerichte onderzoeksbenadering kiezen.

Doelgroep:

Onderzoekers in medisch onderwijs (alle niveaus)

Opzet: activiteiten en opbrengst:

De opzet van deze workshop omvat een plenaire uitleg, gevolgd door interactieve discussies in drie kleine groepen om te leren hoe elke methode te gebruiken.

Referenties:

Kusurkar RA, Mak-van der Vossen M, Kors J, Grijpma JW, van der Burgt S, Koster AS, De la Croix A. “One size does not fit all”: Employing a person-centred approach in Health Professions Education research. Under Review.

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee