Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het ‘Raamplan artsenopleiding 2020’ beschrijft eindkwalificaties in de vorm van competenties zoals medische deskundigheid, communicatie en samenwerking.
Het ontwikkelen van deze competenties binnen het tijdsbestek van één coschap is niet goed mogelijk. Het is daarom passend om de ontwikkeling ervan gedurende langere tijd te volgen en te beoordelen.
Een ontwerpbenadering die uitgaat gaat van de longitudinale ontwikkeling van een student is Programmatisch Toetsen (PT).
De masters van de geneeskunde-opleidingen van de UvA en de VU zijn binnen het Amsterdam UMC op 1 september 2021 hiermee gestart.
Binnen PT is hoogwaardige feedback van groot belang. Feedback is een proces waarbinnen alle activiteiten van de lerende vallen om informatie te verkrijgen, te begrijpen en in te zetten om tot leren te komen. (Winstone et al, 2021). Zelfsturing door de lerende speelt dus ook een centrale rol binnen PT. Een succesvolle implementatie van PT impliceert een andere omgang met feedback.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Voor drie doelgroepen zijn trainingen ontwikkeld rondom het thema zelfsturend leren, begeleiden en feedback beter benutten.
Coassistenten volgen een training over wat er van hen verwacht wordt. Het belang van het samenspel tussen co en begeleider om samen feedback betekenis te geven wordt hier benadrukt.
Begeleiders op de werkplek volgen een training over drie aspecten die van belang zijn bij feedback als samenspel: de kennismaking, het formuleren van leerdoelen en het geven van feedback op het niveau van zelfsturing.
Mentoren helpen de coassistent sturing te geven aan de professionele ontwikkeling tot arts gedurende diens hele masteropleiding. De mentor wordt getraind in het coachen van de coassistent en in het begeleiden bij de omgang met verzamelde feedback en het werken middels leerdoelen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Met betrekking tot de scholingen wordt door de drie doelgroepen gewaardeerd dat er actief gewerkt wordt vanuit een gemeenschappelijk kader.
Voor alle doelgroepen is inhoudelijk vooral nieuw hoe een procesgerichte opvatting van feedback bijdraagt aan zelfsturing, ook al is men al langer bekend met het thema’s als feedback en leerdoelen (Speltincx et al., 2019). De focus ligt op feedbackgebruik in de praktijk.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
1) Organiseer vroeg in het proces systematisch uitwisseling en afstemming tussen de verschillende doelgroepen en ontwikkelaars van scholingen
2) Gebruik een beperkt aantal centrale begrippen in de scholingen en oefen er actief mee
3) Werk met de scholingen expliciet aan een cultuur waarin feedback als wenselijk en normaal wordt gezien.
Referenties (max. 2):
Winstone, N., et al. (2021). From feedback-as-information to feedback as-process: A linguistic analysis of the feedback literature. Assessment & Evaluation in Higher Education. Advance online publication.
Speltincx, G., et al. (2019). De juiste weg naar zelfsturing: Misverstanden rond studentgecentreerd onderwijs. TH&MA Hoger Onderwijs, 5, 70-75.