Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Toetsing en feedback zijn cruciale bouwstenen van goed onderwijs. Toetsvragen zijn een belangrijk instrument om vast te stellen welke studenten de leerstof beheersen. Het maken van een goede meerkeuzetoetsvraag is voor veel docenten echter een worsteling. Om docenten hierbij te ondersteunen, ontwikkelde de Faculteit Medische Wetenschappen van het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen de online game ToetsJeVraag. In ToetsJeVraag maakt een docent zijn of haar eigen toetsvraag stapje voor stapje beter, aan de hand van tips, voorbeelden en een slimme assistent.
Voor de ontwikkeling van de game werd een lijst met 25 veelgemaakte fouten opgesteld, op basis van literatuur en ervaringen van docenten en toetsexperts. Deze lijst werd vervolgens voorzien van voorbeelden en praktijkervaringen, evenals beschrijvingen die helpen om de fouten te voorkomen of te corrigeren.
Doel:
In deze workshop leer je meer over veelvoorkomende fouten in meerkeuzevragen binnen het medisch onderwijs, en het belang van goede vragen. Daarnaast leer je meer over de interventie die het UMCG heeft ontwikkeld om docenten te ondersteunen bij het maken van meerkeuzevragen, en kun je ToetsJeVraag zelf ervaren met een eigen toetsvraag.
Doelgroep:
Onderwijskundigen, docenten, toetsexperts, opleidingsmanagers
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Aan het begin van de workshop maken deelnemers een ‘onverwacht tentamen’ – een tentamen bestaande uit toetsvragen die veelvoorkomende fouten bevatten. Op deze manier wordt een setting gecreëerd waarin deelnemers zich bewust worden van het belang van goede meerkeuzevragen, vanuit het perspectief van een student. Bovendien zullen zij zich realiseren dat zij met beperkte inhoudelijke kennis toch in staat zijn om de vragen juist te beantwoorden. Na het tentamen zullen de antwoorden op de toets worden verzameld, gevolgd door een discussie over de toets: waarom waren deze vragen wel/niet goed? En hoe kunnen de vragen worden verbeterd?
Na deze discussie zal er een toelichting worden gegeven op de aanleiding en de ontwikkeling van ToetsJeVraag. Tijdens een korte demonstratie van de game zal het ‘vlaggenspel’ worden gespeeld – een minigame waarin deelnemers op een leuke manier kennismaken met toetsanalyse.
Tenslotte kunnen deelnemers aan de slag met hun eigen vraag in de game. Na afloop van deze kennismaking zal er nog tijd zijn voor het bespreken van ervaringen en vragen.
We raden deelnemers aan om een laptop of tablet mee te nemen, waarop zij zelf aan de slag kunnen met de game (voor deelnemers zonder device zal een demonstratie worden gegeven). Deelnemers die met een eigen toetsvraag aan de slag willen kunnen deze meenemen naar de workshop.
Referenties:
Case, S. M.; Swanson, D. B. Constructing Written Test Questions For the Basic and Clinical Sciences, 3rd ed., 2002, National Board of Medical Examiners, http://www.nbme.org/publications/item-writing-manual.html
Max aantal deelnemers :
40