Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het Skillslab van UM leren geneeskundestudenten het onderzoek van de mammae op modellen onder begeleiding van een docent. Aansluitend kan ook optioneel op elkaar geoefend worden. Het oefenen op elkaar zorgt bij een gedeelte van de studenten voor een gevoel van ongemak. Een deel van hen besluit daarbij om niet op elkaar te oefenen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Daarom is besloten om een pilot te gaan uitvoeren met een andere opzet van de training, waarbij een zogenaamde Physical Exam Teaching Associate(PETA) wordt ingezet: een leek, getraind in uitvoeren en doceren van het mammae-onderzoek, daarbij gebruik makend van haar eigen lichaam.In deze pilot wordt onderzocht hoe studenten beide onderwijsvormen ervaren: oefenen op een PETA, onder begeleiding van deze PETA; danwel oefenen op model en optioneel op elkaar onder begeleiding van een docent. Het doel is om de uitkomst te gebruiken voor de ontwikkeling van een best practice onderwijsvorm.
Het onderzoek is gebaseerd op de principes van action research en betreft een explorerend, kwalitatief onderzoek met een mixed method design. Studenten konden na afloop van al het onderwijs een vragenlijst invullen. Vervolgens is een kwantitatieve data-analyse uitgevoerd, waarbij de focus lag op het opsporen van thema’s. Deze thema’s werden daarna verder geëxploreerd door middel van twee focusgroepen voor studenten die de pilotopzet hadden gedaan. Vervolgens zijn de transcripten van de focusgroepen thematisch gecodeerd en geanalyseerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In totaal hebben 280 studenten deelgenomen aan de conventionele opzet en 48 studenten aan de pilot. Uit de analyse van de vragenlijsten blijkt dat beide onderwijsvormen goed beoordeeld worden. Een deel van de studenten van de conventionele groep oefent niet op elkaar, o.a. door een gevoel van ongemakkelijkheid.
Uit de thematische analyse van de focusgroepen blijkt dat studenten de inzet van een PETA waarderen en prefereren boven de conventionele opzet. Dit kwam met name door het veiligere leerklimaat waarin ze zich meer op hun gemak voelen, en de toegevoegde waarde van de PETA door: de effectievere continue feedback, professionaliteit, kennisniveau en het ontspannen zijn van de PETA. De focusgroepen leverden waardevolle tips op: meer aandacht voor pathologie, de voorbereiding voor de student en de structuur van het onderwijs.
Ook de PETAs zelf zijn enthousiast en evaluatie met hen leverde waardevolle tips op.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Uit het onderzoek komt naar voren wat de meerwaarde is van de onderwijsvorm met PETAs en vloeien praktische tips voort voor onderwijsmakers die een dergelijke trainingsopzet zelf willen implementeren binnen hun opleiding. In de UM zal een vervolgpilot plaatsvinden met een flipped classroom model om de voorbereiding van de student te verbeteren en om meer aandacht te geven aan pathologische bevindingen.