Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
E-Portfolio’s zijn niet meer weg te denken in het huidig gezondheidszorgonderwijs. Ze worden beschouwd als geschikte media om competentiegerichte pedagogische benaderingen te ondersteunen en het levenslang leren te bevorderen. Niettegenstaande de snelle ontwikkeling van designs en platformen blijft effectief ePortfolio gebruik in de praktijk moeilijk.1-5
Een multidisciplinaire onderzoeksgroep heeft good practices, problemen en noden bij ePortfolio gebruikers (studenten, begeleiders en opleiders) uit verschillende gezondheidszorgopleidingen (algemene opleidingen, huisartsgeneeskunde en specialistische geneeskunde) in Vlaanderen in kaart gebracht aan de hand van focusgroep interviews. Via een proces van user design thinking wordt een evidence-based prototype ontwikkeld dat technologisch innovatief en generiek inzetbaar wil zijn voor verschillende gezondheidszorgopleidingen. Het doel van het ePortfolio is om het zelf-regulerend en continu proces van competentie ontwikkeling optimaal te faciliteren, rekening houdende met de complexe context op de werkplek (www.sbo-scaffold.com).
Doel:
In deze ronde tafelsessie willen wij projectresultaten voorstellen en vertellen wat wij als onderzoeksgroep geleerd hebben door samen te werken met verschillende disciplines (product design, pedagogie, wetgeving, technologie, praktijk). Vervolgens gaan we met participanten het gesprek aan wat we kunnen leren van elkaar om de effectiviteit van ePortfolios in de toekomst te verbeteren.
Doelgroep:
Alle geïnteresseerden in ePortfolios en technologische innovatie.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Verwelkoming en voorstelling projectstructuur en doelstellingen (10’).
Participanten worden uitgenodigd om hun persoonlijke ePortfolio ervaring in een SWOT-analyse op papier te zetten. Zo brengen we de startervaring in beeld (5’).
Wat hebben de onderzoekers geleerd door met meerdere disciplines samen te werken aan een generiek ePortfolio? Reflectie ahv een SWOT-analyse (20’).
Ronde tafel: wat kunnen we leren van elkaar? Onderzoekers gaan met participanten in gesprek ahv de SWOT-analysen. Zo wordt de expertise van participanten maximaal gekoppeld aan de leerervaringen van onderzoekers (20’).
Elke moderator koppelt meest verrassende input terug naar de groep. Zo krijgt iedereen een beeld van wat leeft ivm ePortfolios. Dit resulteert in een gemeenschappelijke SWOT van het gewenste ePortfolio (15’).
Afsluiter (5’)
Referenties (max 2.):
1. Oudkerk Pool, A., Jaarsma, A.D.C., Driessen, E.W., & Govaerts, M. J. (2020). Student perspectives on competency-based portfolios: Does a portfolio reflect their competence development? Perspectiveson medical education, 9(3), 166-172.
2. Janssens, O., Haerens, L., Valcke, M., Beeckman, D., Pype, P., & Embo, M. (2022). The role of ePortfolios in supporting learning in eight healthcare disciplines:
A scoping review. Nurse Education in Practice, 103.
3. Siddiqui, Z.S., Fisher, M.B., Slade, C., Downer, T., Kirby, M. M., McAllister, L., & Wilson, C.B. (2022). Twelve tips for introducing E-Portfolios in health professions Medical Teacher, 1-6.
4. Aqib Chowdhury & Layla Badawy (2022): Response to:
Twelve tips for introducing E-Portfolios in health professions education, Medical Teacher, DOI: 10.1080/0142159X.2022.2126759
Max aantal deelnemers :
40