Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het huidige zorgsysteem is in toenemende mate gespecialiseerd met specifieke verwijzingen en individuele poliklinische doelstellingen. Ondanks een holistische kijk van veel artsen heeft medicatie evaluatie vaak een ondergeschikte rol. Ons eerdere pilot onderzoek naar een interprofessioneel studententeam polyfarmacie (ISP) toonde veelbelovende resultaten. Studenten werden hierin getraind een medicatiereview uit te voeren terwijl het ISP-team de druk op het gespecialiseerde zorgsysteem verlichtte en de medicatie veiligheid kon vergroten. Onze huidige studie is opgezet om de meerwaarde van het ISP-team bovenop de huidige zorg te evalueren, op het gebied van medicatie gerelateerde fouten.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het ISP is gestart met een gerandomiseerde gecontroleerde studie waarbij een variabel team bestaande uit geneeskunde, verpleegkundig specialisten en farmaciestudenten wekelijks twee van de vier poliklinische patiënten op de geheugenpoli zien voor een medicatiereview. Na een medicatie-anamnese, medicatiereview en voorbespreking, worden de medicatie-adviezen door het ISP-team overgedragen tijdens het multidisciplinair overleg (MDO) en ingevoerd in de digitale status. Van elk patiënten bezoek worden de medicatieadviezen van de controle groep (arts zonder ISP-team) en interventiegroep (arts met ISP-team) vergeleken met een gouden standaard (2 klinisch farmacologen gebruikmakend van START-STOPP criteria). Één en drie maanden na het versturen van de correspondentiebrieven wordt een medicatielijst opgevraagd bij de lokale apotheek om de doorgevoerde medicatiewijzigingen bij te houden.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Er zijn 200 patiënten (100 controle / 100 interventie) geïncludeerd. In totaal waren 418 START/STOPP items (220 = controle, 198 = interventie) gevonden door de gouden standaard. Het ISP-team benoemde 85% (n=169) van de START/STOPP criteria tijdens het MDO. De medicatielijst in de correspondentiebrieven van de interventie groep bevatte uiteindelijk 61% van alle START/STOPP criteria, ruim 2x meer dan die van de controlegroep (28%). Tijdens het poliklinisch bezoek werden 75% van alle START/STOPP criteria direct veranderd. De overige START/STOPP criteria werden beschreven in de correspondentiebrief. Een maand na het versturen van de correspondentiebrief waren 37% van de START/STOPP criteria nog niet aangepast door de huisarts. Doordat het ISP-team de huisarts in deze gevallen opbelde werd alsnog 13% (van de 37%) aangepast (te zien in de medicatielijsten na 3 maanden). De helft van de overgebleven 24% (37%-13%) had een geldige reden om niet aangepast te worden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze eindresultaten laten zien dat de toevoeging van een ISP-team bovenop de huidige zorg een effectieve manier is om de voorgeschreven medicatie te optimaliseren. De meeste adviezen hebben de patiënt direct bereikt en kunnen daarbij toekomstige medicatie gerelateerde klachten verminderen. Wij motiveren anderen om vergelijkbare projecten op te starten zodat studenten real-life klinisch onderwijs krijgen en tegelijkertijd een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de zorg.