Helpt formatief toetsen bij het beter leren voorschrijven van geneesmiddelen?

Informatie
Auteurs
C. Bethlehem
F. van Rosse
I.H. van der Sijs
J. Versmissen
K. Hoek
L.E.J. Peeters
L.S. Kalfsvel
P.H.M. van der Kuy
W.W. van den Broek
Organisatie
Erasmus MC
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Er zijn de laatste jaren veel verschillende educatieve interventies uitgevoerd op het gebied van farmacotherapie onderwijs(1). Dit is nodig, want jonge dokters maken nog steeds veel voorschrijffouten (2). Uit de literatuur is bekend dat formatief toetsen, via feedback, studenten kan ondersteunen in hun leerproces. Echter, de effecten van een formatieve toets met narratieve feedback is nog niet onderzocht op het leren van geneesmiddelen voorschrijven. Het doel van deze studie is om te onderzoeken of een formatieve toets, met persoonlijke narratieve feedback, studenten kan helpen om hun voorschrijfvaardigheden te verbeteren.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Dit retrospectieve onderzoek is uitgevoerd onder 452 master-geneeskunde studenten uit het Erasmus MC. Deze studenten hebben een formatieve en summatieve voorschrijftoets volgens het reguliere curriculum gemaakt. We hebben alle fouten in beide toetsen gecategoriseerd op het type fout en de mogelijke gevolgen van deze fouten. Vervolgens hebben we per student de gemaakte fouten in de formatieve toets vergeleken met de gemaakte fouten in de summatieve toets.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

388 studenten hebben beide toetsen gemaakt. Er werden 1964 fouten in de twee recepten van de formatieve toets gemaakt en 1016 fouten in de vier recepten van de summatieve toets. De meeste verbetering, na feedback op de formatieve toets, was zichtbaar in technische elementen zoals het benoemen van het gewicht op een kinderrecept (n = 242, 19%). De meeste fouten die herhaald werden ondanks de feedback waren missende gebruiksinstructies (n = 121, 41%). In de formatieve toetsen werden vooral fouten gemaakt die de patiënt niet zouden hebben bereikt, zoals een missende afleverhoeveelheid. In de summatieve toets werden vooral fouten gemaakt die de patiënt wel zouden hebben bereikt, maar die geen schade hadden kunnen berokkenen.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Een formatieve toets met narratieve feedback kan studenten helpen om de technische aspecten van het voorschrijven te verbeteren. De fouten die herhaald werden na de feedback kunnen geschaard worden onder fouten waarbij de student zich in de patiëntencasus moest verplaatsen om tot het juiste voorschrift te komen. Bij deze fouten zien we dat deze enkele formatieve toets te weinig oefening biedt om daar verbetering in te zien. Toekomstig onderzoek zou zich moeten concentreren op of er verbetering in die vaardigheden kan komen door frequenter persoonlijke feedback op voorschriften te geven.

Referenties (max. 2):

Omer U, Danopoulos E, Veysey M, Crampton P, Finn G. A Rapid Review of Prescribing Education Interventions. Med Sci Educ. 2021;31(1):273-89.

Ashcroft DM, Lewis PJ, Tully MP, Farragher TM, Taylor D, Wass V, et al. Prevalence, Nature, Severity and Risk Factors for Prescribing Errors in Hospital Inpatients: Prospective Study in 20 UK Hospitals. Drug Saf. 2015;38(9):833-43.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee