Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Met de ontwikkeling van globalisering en het verkleinen van de afstand tussen landen en hun bevolking, is de urgentie van internationale contacten ontstaan. Ook aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) is de behoefte aan internationalisering een realiteit. En daarom zijn er verschillende internationale uitwisselingsprogramma’s. Een van de programma’s gaat over global health. Het onderwerp van dit programma heet: Half Minor Global Health Cuba.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In samenwerking met de Medische Faculteit Fajardo in Havana (Cuba) biedt het LUMC een programma waarbij 12 LUMC studenten colleges van Cubaanse docenten krijgen. Daarnaast ontvangen ze bed site teaching in klinieken en komen in contact met Cubaanse studenten. Ze krijgen meer kennis over de volksgezondheid in de medische praktijk in een land van de ‘Global South’. Daarbij doen de studenten in duo’s kwalitatief onderzoek. Waarbij ze met een global health thema meer kennis verwerven over gezondheid in Cuba. Een stap in de analyse is dat de groep van 12 studenten reflecteert op de data die verkregen door de duo’s. Studenten reflecteren over de rol in de cultuur en de samenwerking volgens de Situatie Taak Actie Resultaat en Reflectie ( STARR) methode.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Samenwerking staat op verschillende niveaus centraal. Door deelname aan het onderwijs dat door de samenwerking van de twee medische faculteiten tot stand is gekomen, hebben studenten meer kennis over organisatie van zorg op Cuba. Daarbij hebben ze inzicht in Huisartsgeneeskunde, Geriatrie en Moeder- en Kind zorg, door colleges en praktijkervaringen; Studenten werken in duo’s aan een onderzoek, dat resulteert ook in persoonlijke en professionele ontwikkeling (competentie samenwerken). Tevens resulteert het in inhoudelijke kennis over onderwerpen van global health. Voorbeelden zijn tienermoeders, transseksualiteit of het alcohol gebruik. Ten derde leren ze als groep samen werken. Door als groep op de data van de duo’s te reflecteren, kunnen de duo’s een stap zetten in de analyse van de data en nieuwe data verzamelen.
De reflectieverslagen over de rol in de cultuur en samenwerking in de groep dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de studenten. Door te reflecteren passen de studenten hun rol in de cultuur of in de groep aan.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Dit internationale samenwerkingsprogramma geeft vorm aan samenwerking op verschillende niveaus: op global health niveau; interfacultair niveau; studenten: uitwisseling van kennis en ervaringen tussen studenten uit Cuba en Nederland. Voor de Leidse studenten samenwerking als studentengroep en in duo’s. Samenwerking op al deze niveaus draagt zo bij aan het leerproces van studenten door professionele en persoonlijke ontwikkeling.