Geneeskundestudenten In De Samenleving (GIDS)

Informatie
Auteurs
A. Cozar
S.J.A.N. Arnold
T. Pereira Horta
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De samenleving vraagt om maatschappelijk betrokken artsen. Geneeskundecurricula kunnen hierop afgestemd worden door studenten via maatschappelijke projecten ervaring op te laten doen in de buitenwereld. In Rotterdam is dit al enkele jaren mogelijk voor een deel van de studenten, die deelnemen aan het Querido Honours College (QHC). Deze studenten ondersteunen onder andere mensen met een taalachterstand in diverse Rotterdamse wijken bij het omgaan met diabetes en het slikken van medicatie. De deelnemers, studenten, geneeskunde-opleiding en gemeente vinden dit allemaal erg waardvol. Daarom namen drie QHC studenten het initiatief om dergelijke ervaringen in de samenleving mogelijk te maken voor alle Rotterdamse geneeskundestudenten.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In 2020 werd de studentenorganisatie Geneeskundestudenten In De Samenleving (GIDS) opgericht om gezondheids- en welzijnsprojecten uit de samenleving te verbinden met geneeskundestudenten (1). Projecten kunnen zowel geïntegreerd worden binnen het curriculum, als gekoppeld worden aan studenten buiten het curriculum (via de GIDS-studentenpool of het QHC). Projectvoorwaarden zijn dat studenten in contact worden gebracht met andere leefwerelden en kennis maken met onderliggende oorzaken en sociale determinanten van gezondheid. Enerzijds zorgt dit voor directe bijdragen aan activiteiten en projecten in de stad Rotterdam, anderzijds voor een stimulans aan maatschappelijke ontwikkeling van de geneeskundestudenten.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Inmiddels fungeert GIDS als centraal aanspreekpunt binnen het Erasmus MC voor organisaties in de samenleving en daarmee als boegbeeld voor de maatschappelijke betrokkenheid van de Rotterdamse geneeskundestudenten. GIDS is effectief in het werven van projecten én studenten. In vier maanden tijd zijn er 41 studenten geworven voor de GIDS studentenpool, is de samenwerking met 14 maatschappelijke organisaties verkend en heeft GIDS middels drie projecten al bij mogen dragen aan meer maatschappelijke betrokkenheid binnen het geneeskundecurriculum. Tot slot is GIDS ook kosteneffectief en kostenbesparend, aangezien universitair docenten kostbaar werk uit handen wordt genomen.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Er is veel behoefte aan een dergelijk bureau vanuit organisaties in de stad, die het alle toejuichen. Zij kunnen de hulp van “slimme handjes” (in de woorden van een betrokken gemeenteambtenaar) namelijk goed gebruiken.

Er is veel interesse en enthousiasme vanuit de studenten om deel te nemen aan maatschappelijke projecten. Zo vertelde eerstejaars geneeskundestudent Noa, die meehielp met het afnemen van straatinterviews over de corona vaccinatiebereidheid: “Vooral het in gesprek gaan met mensen op straat heeft mijn visie verbreed. Door de actualiteit en het belang van het onderwerp voelde ik me erg waardevol!”

Een dergelijk bureau ondersteunt docenten en sluit goed aan bij de wensen van de geneeskundeopleiding zoals beschreven in het Raamplan Artsopleiding 2020.

Een dergelijk bureau werkt als katalysator voor het maken van verbindingen in de samenleving.

.

Referenties:

Geneeskundestudenten In De Samenleving. [Internet]. URL: www.gidsbureau.nl

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee