Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Eerstejaars HBO Mondzorgkunde studenten kregen voornamelijk les aan de hand van 2 separate onderwijslijnen, praktijk- en kennisonderwijs. Vanaf collegejaar 2022-2023 is het doel 1 verweven onderwijslijn te creëren, waarin de student actief deelneemt en reflecteert en daarbij eigenaarschap toont over zijn/haar leerproces. Om deze processen te stimuleren is het ‘flipped-classroom’ model met formatieve toetsing geïmplementeerd in de anatomische en histologische leerlijn.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In het ‘flipped classroom’ model [1] bereiden de studenten de interactieve les voor door het bestuderen van kennisclips. In de interactieve les samen met de vakdocent wordt gewerkt aan opdrachten in duo’s en groepen van 4. In deze opdrachten wordt de stof nogmaals bestudeerd en gedurende de les is er veel ruimte is om verdiepende vragen te stellen. Alle toegereikte informatie en kennis wordt door de student zelf verwerkt tot een persoonlijk portfolio. Na een periode van 9 weken is de formatieve toets gepland [2], waarin voornamelijk open vragen worden gesteld gericht op anatomisch en histologisch inzicht. Na de toets kijkt een collega-student de toets na, waarna de beide studenten de toets en resultaten samen bespreken. Uiteindelijk schrijft de student een reflectie over de toetsresultaten, feedback ontvangen van collega-student en zijn/haar persoonlijke leerdoelen voor de toekomst. De reflectie en het portfolio worden per semester geëvalueerd, waarna bij volbrengen studiepunten worden toegekend.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Wij verwachten medio december de eerste resultaten van de formatieve toetsing en enquêtes, deze enquêtes zijn gebaseerd op de ‘Self-determination theory’, specifiek de ‘Intrinsic Motivation Inventory’ van Deci & Ryan. In de eerste interactieve lessen zien we nu dat bijna het volledige cohort deelneemt aan de lessen, studenten actief deelnemen gedurende de les en actief met de kennis en opdrachten bezig zijn. Gebaseerd op deze eerste ervaringen lijkt het alsof eigenaarschap en actieve participatie zijn geïnitieerd.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
In mei 2023 kunnen wij bediscussiëren wat de resultaten, ervaringen en lessons learned zijn betreft onze opzet met formatief toetsen in een ‘flipped classroom’ opzet.
Referenties (max. 2):
Elzainy, A. and A.E. Sadik, The impact of flipped classroom: Evaluation of cognitive level and attitude of undergraduate medical students. Annals of Anatomy – Anatomischer Anzeiger, 2022. 243: p. 151952.
2. Stenberg, M., et al., Formative peer assessment in higher healthcare education programmes: a scoping review. BMJ Open, 2021. 11(2): p. e045345.