Flexibel leren binnen de kaders van een raamplan: Hoe kan het, en wat is ervoor nodig?

Informatie
Organisatie
Universiteit Maastricht
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Het creëren van meer flexibele curricula in het hoger onderwijs staat hoog op de agenda1. Flexibiliteit in termen van wanneer en waar geleerd wordt, kan de toegankelijkheid van het onderwijs voor een steeds diverser wordende studentenpopulatie bevorderen2,3. Flexibiliteit met betrekking tot wat en hoe studenten leren, is nodig om studenten zich te laten ontwikkelen tot adaptieve beroepsbeoefenaars en life-long learners2,3. Tijdens deze rondetafelbijeenkomst zal met name deze laatste vorm van flexibiliteit centraal staan.

Ten aanzien van wat er geleerd wordt, is in het medisch onderwijs en andere gezondheidszorgopleidingen, zoals fysiotherapie, de speelruimte voor inhoudelijke flexibiliteit beperkt; een raamplan4 of beroepsprofiel5 dicteert immers in belangrijke mate de te behalen eindtermen. Daarom is het minstens zo belangrijk om te zoeken naar manieren waarop flexibiliteit kan worden ingebouwd in hoe studenten studeren.

Doel:

Vanuit twee recente praktijkvoorbeelden uitwisselen van inspiratie, ervaringen en expertise rond het creëren van flexibiliteit in curricula waarbij studenten ruimte krijgen om op hun eigen manier naar – vaststaande – (raamplan/beroepsprofiel) eindtermen toe te werken.

Doelgroep:

Curriculumontwerpers, studenten, mentoren/coaches, docentprofessionaliseerders.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Als inleiding worden de beide voorbeelden kort toegelicht (2x10min.):

Voorbeeld 1: Het curriculum Fysiotherapie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen is enkele jaren geleden omgevormd tot een flexibel programma waarin de student zelf de leerroute bepaalt.

Voorbeeld 2: Het curriculum van de Bachelor of Medicine van de Universiteit Maastricht is recent opnieuw ontworpen, met als doel studenten meer flexibiliteit te bieden in wat en hoe zij leren.

Een dergelijk herontwerp leidt tot nieuwe perspectieven en mogelijkheden, alsook vraagtekens en uitdagingen. Tijdens het vervolg van deze rondetafelsessie zullen opzet van en ervaringen uit de beide voorbeelden gedeeld en bediscussieerd worden, ter inspiratie en om vragen als “Hoe ziet zo’n flexibel curriculum eruit?”, “Welke ondersteuning hebben studenten hierbij nodig?” en “Wat vraagt het van docenten en organisatie?” aan de orde te stellen en te bespreken. Ervaringen en inzichten van de deelnemers aan tafel zullen gebruikt worden om te komen tot aanvullende antwoorden en suggesties voor “hoe flexibiliteit ook kan”.

Referenties (max 2.):

Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek: Houdbaar voor de toekomst (2019). Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Jonker H, März V, Voogt J (2020). Curriculum flexibility in a blended curriculum. AJET, January 2020.

Tucker R, Morris G (2011). Anytime, anywhere, anyplace: Articulating the meaning of flexible delivery in built environment education. BJET, 42 (6).

Raamplan Artsopleiding 2020. Nederlandse Federatie van Universitaire Medische Centra.

Beroepsprofiel Fysiotherapeut (2021). Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie.

Max aantal deelnemers :

Max. aantal deelnemers: 30

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee