Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In deze filosofische rondetafelsessie verkennen wij de waarde van de filosofie voor de ontwikkeling van het onderzoek naar medisch onderwijs en de onderwijspraktijk. De filosofie helpt ons met het in kaart brengen van de conventionele paden en het banen van nieuwe denkwegen. Dat kan doordat de filosofie expliciet stilstaat bij onze heilige huisjes en deze kritisch onder de loep neemt.
Conventies en standaarden bieden onderwijsprofessionals en onderzoekers op een positieve manier houvast en structuur in de dynamische medisch onderwijswereld. Echter, deze conventies zitten ook vol culturele gebruiken en concepten die wij soms te zeer voor lief nemen. Deze bekende kaders stuwen ons een specifieke richting op, terwijl andere richtingen mogelijk nieuwe oplossingen bieden. De filosofie is hierin ‘probleem-genererend’ en kiest geen ‘juiste kant’. Zij reikt professionals enkel instrumenten aan waarmee ze gebruikelijke referentiekaders openbreken en hen helpt zoeken naar vruchtbare alternatieven.
Doel:
In deze workshop krijgen deelnemers grip op hoe een filosofische denkwijze in hun eigen onderzoek of onderwijs een rol kan krijgen. Deelnemers krijgen verder een introductie in de praktische toepassing van de filosofie op een casus uit het medisch onderwijs. Dit doen wij door de filosofie in dialoog met het medisch onderwijs te plaatsen aan de hand van twee stappen: de deconstructiefase en reconstructiefase. Allereerst bespreken wij in gesprek met het publiek middels een casus uit de onderwijspraktijk hoe de filosofie bekende denkkaders deconstrueert. Vervolgens bespreken wij hoe de filosofie vruchtbaar is voor het medisch onderwijs doordat zij alternatieve zienswijzen aandraagt en behulpzaam is voor het medisch onderwijs en onderzoek.
Doelgroep:
Iedereen die kan denken.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Het publiek zal in deze interactieve rondetafelsessie op een speelse wijze proeven van het filosoferen in het medisch onderwijs onder begeleiding van twee filosofen en een ervaren en creatieve docent medisch onderwijs.
1) De rondetafelsessie opent met een korte mondelinge toelichting over de rol van filosofie in het medisch onderwijs door een filosoof [10 min.].
2) De moderator zal in dialoog met het publiek middels eenvoudige gedachte-experimenten de deconstructie en reconstructie oefenen [10 min.].
3) De moderator en experts bespreken met het publiek een medische onderwijscasus en passen een deconstructie toe [25 min.].
4) De moderator en experts gaan samen met het publiek op zoek naar alternatieven in de reconstructiefase [15 min.].
5) Tot slot volgt er een terugkoppeling over wat de deelnemers meenemen en welke heilige huisjes zij gedeconstrueerd achterlaten [10 min.].
Referenties:
Veen, M. & Cianciolo, A. T. (2020). Problems No One Looked For: Philosophical Expeditions into Medical Education. Teaching and Learning in Medicine. doi: 10.1080/10401334.2020.1748634
Max aantal deelnemers :
Geen maximum.