Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Patiëntparticipatie in het medisch onderwijs aan aios en studenten. In gezondheidszorg anno 2022 is het een voorwaarde voor goede zorg dat een patiënt actief participeert in de besluitvorming rondom zijn/haar zorgtraject, zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen gezondheid en bijdraagt aan verbeteren van kwaliteit van gezondheidszorg. Deze actieve rol van de patiënt zien we maar mondjesmaat terug in medisch onderwijs. De rol van de patiënt kan zeer waardevol zijn bij het opleiden van de toekomstige (huis)artsen, zeker gezien het veranderende zorgveld waarin de rol van de patiënt zo duidelijk verandert.
Doel:
Leerdoel 1: De deelnemer heeft helder op welke gebieden patiëntfeedback bijdragend kan zijn aan werkplekleren van aios en studenten
Leerdoel 2: De deelnemer heeft samen met collega’s nagedacht over oplossingsrichtingen om barrières voor gebruik van patiëntfeedback in het werkplekleren te overwinnen
Doelgroep:
Iedereen die feedback van patiënten zou willen inzetten voor het werkplekleren van aios en studenten is welkom om aan deze workshop deel te nemen: docenten, opleiders, studenten, a(n)ios en onderwijsbeleidsmakers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Patiëntgerichte zorg wordt steeds belangrijker, simpelweg omdat het leidt tot betere zorg. De ervaringen van patiënten in de vorm van patiëntfeedback is van grote waarde voor de kwaliteit van zorg waar life-long-learners veel aan kunnen hebben. Als patiënten feedback kunnen geven bevordert dat therapietrouw, meer betrokkenheid en emancipatie van de patiënt en kan het bijdragen aan betere gezondheidsuitkomsten en reductie van zorgkosten. Daarnaast kan feedback van patiënten de werktevredenheid van artsen verhogen en de ‘blinde vlekken’ minder blind maken.(1) Helaas wordt feedback van patiënten nauwelijks expliciet ingezet in het leerproces van de arts in opleiding. Dat is een gemiste kans voor de arts in spé, want vooral tijdens het werkplekleren in stages en coassistentschappen zijn er kansen te benutten.(2) In deze workshop leren de deelnemers mogelijkheden kennen om patiëntfeedback te incorporeren in het werkplekleren van studenten en aios.
Referenties (max 2.):
Baines, R., de Bere, S. R., Stevens, S., Read, J., Marshall, M., Lalani, M., & Archer, J. (2018). The impact of patient feedback on the medical performance of qualified doctors: a systematic review. BMC Medical Education, 18:1,1–12.Haney S, Rowland P, Ginsburg S. (2022). Patients’ perspectives on medical students’ professionalism: Blind spots and opportunities. Med Educ. 56:724–735.
Max aantal deelnemers :
30