Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De apotheker anno nu levert farmaceutische patientenzorg en richt zich op de individuele behoefte van de patiënt. Hoewel er het vernieuwde farmaciecurriculum van de Universiteit Utrecht (UU) meer aandacht is voor de apotheker als behandelaar hebben studenten tijdens hun studie maar beperkt langdurig patiënt contact. Hierdoor is het lastig om een behandelrelatie op te bouwen en echt inzicht te krijgen wat aandoening(en) en geneesmiddelgebruik voor de patiënt betekenen: wie is de mens achter het medicijn?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Tijdens een maatjes-traject wordt de student als (medicatie)maatje gekoppeld aan een thuiswonende oudere. Voor studenten bestaat het traject uit drie onderdelen: (1) onderwijsbijeenkomst ter voorbereiding van het maatjes-contact en twee terugkommomenten om ervaringen te bespreken met docent en medestudenten, (2) minimaal drie contactmomenten met maatje tijdens een periode van 10 weken (telefonisch/beeldbellen en indien mogelijk huisbezoek) en (3) reflectie door de student. Een selectie van de reflectieverhalen wordt gebundeld op een website. Doel is om studenten meer inzicht te geven in de impact van aandoening(en) en medicatiegebruik voor de patiënt en waar nodig de patiënt praktisch te ondersteunen bij (goed) geneesmiddelgebruik. Tijdens een bachelor keuzecursus (april 2020) hebben 22 farmaciestudenten als pilot het maatjestraject gevolgd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De ervaring uit de pilot waren positief. Farmaciestudenten ervaren het contact met thuiswonende ouderen als leuk en leerzaam. De tijd nemen om een band op te bouwen en inzicht te krijgen in wat iemand leuk vindt, wordt als belangrijk gezien. Het eerste gesprek werd door studenten als spannend ervaren. Deels ook omdat het vanwege de corona-pandemie via de telefoon ging. Het ontbreken van non-verbale communicatie werd als punt genoemd dat contact moeilijker maakte. Veel studenten gaven aan dat het maatje anders bleek dan zij zich van tevoren hadden voorgesteld op basis van de beknopte achtergrondinformatie die ze ontvingen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Studenten en maatjes waren over het algemeen heel positief. Voor ouderen levert het maatjes-traject welkom sociaal contact op en voor studenten een leerzame ervaring. Vanaf april 2021 wordt het maatjestraject als vast onderdeel binnen de master Farmacie aan de UU aangeboden voor alle studenten die hun eerstejaars coschap in de openbare apotheek volgen. Hierbij zal in de eerste onderwijsbijeenkomst uitgebreid aandacht worden besteed aan het opstarten van het contact.
Referenties:
Ellen Koster, Daphne Philbert, Marcel Bouvy. Mens achter het medicijn: Student als medicatiemaatje. Pharmaceutisch Weekblad 26 maart 2021