Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De coronacrisis dwong docenten om hun onderwijs om te zetten van F2F naar online onderwijs. Grootschalig onderwijs kon relatief gemakkelijk worden gestreamd, maar praktisch onderwijs was lastiger. Het oefenen van lichamelijk onderzoek is online niet mogelijk; een anamnese kan wel online, maar vraagt andere communicatievaardigheden.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In Rotterdam hebben we de een gespreksvaardighedenles gebruikt om een online anamnese te oefenen. Bij het voorbereiden van deze les bleek dat er relatief weinig ervaring is met het afnemen van een consult op afstand.
Studenten oefenden in tweetallen via een videoverbinding een anamnese op elkaar, waarbij de eerste helft van het gesprek de videocamera uitstond (en dus alleen geluidsverbinding beschikbaar was, vergelijkbaar met een telefonisch consult) en de tweede helft de camera aanstond. Op deze manier kon een telefonisch consult vergeleken worden met een videoconsult.
Studenten werd gevraagd om een opname van de consulten te delen met de coördinator van de les op vrijwillige basis.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Studenten beschreven dat de inhoud van de anamnese niet zo veel verschilt van de anamnese die ze F2F afnemen. Wel merken ze dat het contact maken en houden met de patiënt lastiger is. Dat is met name bij een gesimuleerde telefonische anamnese en in mindere mate ook bij een gesimuleerde anamnese met videoverbinding. Vooral het laten blijken van empathie wordt door de studenten als lastig gezien. Ze ervaren het gebrek aan direct contact als een barrière bij het tonen van empathie. Ook de kwaliteit van de verbinding speelt daarbij mee. Bij een telefonisch consult missen ze de feedback van de mimiek van de patiënt, bij een videoverbinding is de kwaliteit van de verbinding van invloed op hoe ze de emotionele situatie van de patiënt inschatten en in staat zijn daar adequaat op te reageren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Studenten waren op zich blij met de mogelijkheid om te oefenen in een online anamnese. Wel benoemden ze dat ze onzeker waren over hun vaardigheden hierbij, zeker wanneer een online anamnese gebruikt wordt als alternatief voor een F2F station in een stationstoets. Op basis van hun feedback, de ervaring van docenten bij deze les en de door de studenten gedeelde opnames, zijn de beoordelingsformulieren voor de stationstoets bekeken en aangepast. Met name de algemene aspecten van een consult (contact maken, emotionele reflectie en empathie tonen, regie voeren over het gesprek) zijn kritisch bekeken en in een rubric geplaatst om duidelijkheid te geven aan zowel studenten als docenten.
Daarnaast wordt na afloop van de toets geëvalueerd in hoeverre een online consult een vervanging dan wel een aanvulling is op het bestaande onderwijs.