Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Coassistenten moeten punten halen voor het volgen van wetenschappelijke lezingen. Door de lockdown was de organisatie niet meer intramuraal mogelijk. Mede door de behoefte om iets te doen voor de coassistenten ontstond het idee om ‘online colezingen’ te organiseren. In het voorjaar kwam het Raamplan 2020 uit dat duidelijk aangaf dat er meer aandacht moet komen voor de extramurale vakgebieden. Het plan ontstond om online lezingen te organiseren over extramurale vakken.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
het organiseren van online lezingen over de onderwerpen en vakgebieden buiten het ziekenhuis in de webinar mode van ‘Kaltura live rooms’. Deze innovatie biedt een mogelijkheid voor promovendi, AIOS en collega’s van buiten het ziekenhuis en uit het buitenland om laagdrempelig lezingen te geven aan studenten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Tot nu toe zijn er 11 lezingen georganiseerd en er zijn meer in de planning. Meestal waren er rond de 100 studenten online aanwezig. De lezingen zijn opgenomen en kunnen teruggekeken worden of gebruikt worden in andere onderwijsmodules. De evaluaties zijn positief.
De eerste lezing is gehouden op 30 april 2020 door dr. Just Eekhof docent en huisarts, met als onderwerp: Covid-19 in de Huisartsen Praktijk. Er konden maximaal 150 studenten in de kaltura liveroom webinar mode. De lezing was binnen 10 minuten vol. Een creatieve student deelde zijn/haar scherm via zoom en zo waren er uiteindelijk 300 enthousiaste deelnemers. De eerste lezing hebben we ook gebruikt om te inventariseren welke onderwerpen voor de coassistenten interessant zijn. De volgende onderwerpen zijn aan bod gekomen: forensische geneeskunde, “teachable moments” in de zorg, kanker en werk, rol van arts infectieziektebestrijding tijdens de Covid-19 pandemie, en gezondheidszorg voor ongedocumenteerde migranten. Om de lezing interactief te maken begonnen wij met een quiz met stellingen of vragen over het onderwerp, aan het einde was er een evaluatie quiz en het gebruik van de chat werd gestimuleerd.
Professor M.Knight, University of Oxford, kon dankzij deze online variant vanuit Oxford presenteren over “Pregnancy and Covid-19 infection in early life”. Na een keer oefenen werkte de techniek heel goed.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Webinars zijn een toegankelijke manier om master geneeskunde studenten tijdens de lockdown te bereiken.
Internationale sprekers kunnen zo toegankelijk gemaakt worden voor geneeskunde studenten.
Toen de coschappen weer begonnen bleek de avond de beste tijd te zijn.
De evaluaties zijn positief, extramurale onderwerpen worden interessant gevonden.
Tijdens de webinar de interactie stimuleren (met quiz, stellingen, de chat).
Referenties:
Raamplan Geneeskunde 2020 NFU
Cunningham M. et al (2021) Integrating webinars to enhance curriculum implementation: AMEE Guide No. 136, Medical Teacher, 43:4, 372-379, DOI: 10.1080/0142159X.2020.1838462)