Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Na een succesvolle accreditatie is in 2016 een grootschalig herzieningstraject gestart van de bachelor Medische Informatiekunde van het Amsterdam UMC – UvA. De herziening omvatte een herontwerp van het inhoudelijke curriculum, de onderwijsvisie en het toetsbeleid. Enkele in het oog springende veranderingen waren invoering van vakoverstijgende projecten en casussen om de multidisciplinaire aard van de opleiding te benadrukken,
overstap naar een compensatoir toetsbeleid, beperken van het aantal herkansingen, datagedreven kwaliteitszorg en verdere invoer van blended learning.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Een grootschalige curriculum herziening is een veelomvattend project dat in verschillende fasen is uitgevoerd. Tijdens de voorbereidende fase is de nadruk gelegd op inhoudelijke visievorming. Dit heeft geresulteerd in het uitstroomprofiel (incl. basale eindtermen), het didactische concept en een ‘potloodschets’ van het curriculum. Processen, procedures en
evaluatieplannen zijn ter voorbereiding op de projectfase gemaakt. Hierbij is gekozen voor een curriculumcommissie (gedelegeerd vanuit het opleidingsteam) die het project heeft aangestuurd, samen met een team van onderwijskundig adviseurs voor de coaching van de docententeams. Tijdens de projectfase is m.b.v. een online curriculuminformatiesysteem door de docententeams invulling gegeven aan het curriculum. Dit vormde de basis voor de
periodieke uitlijning (constructive allignment) van het curriculum. Dakpansgewijs is het oude curriculum uit gefaseerd en het nieuwe gestart.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Jaarlijks heeft een uitgebreide evaluatie plaatsgevonden van de nieuw ingevoerde jaren, zowel op inhoud (uitlijning en enkele inhoudelijke speerpunten zoals impact van het herziene toetsbeleid) als proces. Zo kon er direct bijgestuurd worden op de reeds geïmplementeerde jaren en feedforward gegeven worden op de jaren die nog geïmplementeerd moesten worden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
In deze sessie zullen we stilstaan bij de ervaringen bij de vernieuwing van de bachelor
Medische Informatiekunde en enkele ‘good practices’ en barrières de revue laten passeren
die kunnen helpen bij eventuele curriculumprojecten van de deelnemers. Specifiek zullen
we stilstaan bij enkele opvallende zaken tijdens dit proces:
• Het inrichten van goede samenwerkingsprocessen in de projectfase leiddt tot
structurele sturingsonderdelen en samenwerkingsnetwerken in de post-project fase.
• De invoering van een radicaal ander toetsbeleid leidt tot inhoudelijke discussies met
de gremia, maar ook tot een datagedreven evaluatie waarin alle partijen bevraagd
worden;
• Gebruik van een curriculum informatiesysteem en continue kwaliteitszorg helpen bij
het gezamenlijk ontwerpen en uitlijnen van het curriculum.
• Door direct na het eerste jaar de inhoud en het proces te evalueren en hierbij alle
mensen die een rol hebben in de curriculumherziening te betrekken, kon in een
vroegtijdig stadium bijgestuurd worden en een succesvol curriculum worden
gerealiseerd.