Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Iets nieuws aanleren is niet altijd prettig.Vaak zijn studenten aan het begin van een nieuwe leeractiviteit enthousiast.Het is iets nieuws en ze krijgen de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren.Maar al vrij snel komt er een moment van twijfel of ze wel in staat zijn om deze vaardigheid te leren.De student twijfelt of hij het goed begrijpt en vraagt zich af of hij niveau wel zal halen.
Bij serious gaming wordt voor de ontwikkeling van een game vaak uit gegaan van de ‘Valley of despair’.Deze is gebaseerd op John Fisher’s veranderingscurve(1).Deze curve geeft aan dat men bij veranderingen altijd in meer of mindere mate door een ‘Valley of despair’ gaat.Na een korte fase van opwinding,komt de twijfel:kan ik het wel,wil ik dit wel.De kans op tussentijds beëindigen van de opleiding is op dat moment het grootst.Lukt het echter om over dit moment van ‘despair’ te komen,dan neemt de motivatie om te leren en het ervaren van het leerrendement toe.
Met het onderzoek willen we onderzoeken of de ‘Valley of despair’ zich daadwerkelijk in leersituaties voordoet.Leren is immers veranderen.
We hebben dit als eerste onderzocht voor ons simulatieonderwijs met behulp van high fidelity simulatiepoppen.Indien er sprake is van een ‘Valley of despair’ in onderwijssituaties,dan is onze aanname dat het zich in deze situatie zeker voor zal doen.Als de Valley inderdaad aanwezig is,kan dit belangrijk zijn voor docenten om te weten waar ze de student moeten helpen bij het uit het ‘dal klimmen’.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Verandering in hartslagfrequentie is op basis van onderzoek en expert consultatie (anesthesiologen en intensivisten) een belangrijke, betrouwbare en goed meetbare indicator van verandering in emotie(2). De hartslagfrequentie gaan we bij de participanten meten met een hartslagband die op afstand uit te lezen is.De verandering van hartslagfrequentie geeft echter nog niet aan welke emotie deze verandering veroorzaakt.Bij veranderingen in hartslagfrequentie van meer dan 10 % laten we de participant de emotie aanwijzen op een Wong-Baker Faces Pain Rating Scale.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Door middel van dit onderzoek willen we nagaan of de ‘Valley of despair’ zich daadwerkelijk en meetbaar voordoet in het onderwijs. De gegevens worden gepresenteerd tijdens de posterpresentatie.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Mocht de ‘Valley of despair’ daadwerkelijk waarneembaar zijn, dan is het belangrijk om in de toekomst studenten te coachen door te zorgen dat het ‘frustratiedal’ tijdig wordt omgezet naar positieve leerervaringen (de klim omhoog) en om daarmee afbreuk van de studie te voorkomen.
Referenties:
1.Fisher JM,Savage DJ(Eds).Beyond Experimentation into meaning.Lostock Hall: Epca;1999.(290)
2.Anttonen J, Surakka V.Emotions and Heart Rate while Sitting on a Chair. In:
abstracts of CHI 2005 Conference on Human Factors in Computing Systems.Portland, April2005