Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) is in de afgelopen decennia toegenomen in het (hoger) onderwijs. Dit heeft onder andere geleid tot de opkomst van Blended Learning (BL), een onderwijsdidactiek waarin face-to-face (ftf) instructies worden gecombineerd met online lesmateriaal tot een samenhangend geheel. Aangenomen wordt dat BL bijdraagt aan een activerende onderwijsstijl en deep learning. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat BL effectiever is voor de leerprestaties dan alleen traditioneel onderwijs, zoals bijvoorbeeld hoorcolleges. Dit effect blijkt bij bèta-studierichtingen hoger dan bij andere studierichtingen. Online zelfregulatie blijkt bij BL een kritische succesfactor te zijn. De bachelor Medische Informatiekunde van de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft als voorbereiding voor de curriculumvernieuwing één van de vakken volgens Blended Learning opgezet en onderwezen. Doel van onderliggende studie is om inzicht te krijgen in de effectiviteit van BL ten opzichte van traditioneel onderwijs en de rol van formatief toetsen hierin.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het vak Wiskunde & Voortgezet Programmeren is in het studiejaar 2016/2017 voor het eerst gegeven in een BL-opzet. Leerprestaties van dit vak (N=32) worden vergeleken met leerprestaties uit het vorige cohort 2015/2016 (N=40), toen het vak nog op traditionele wijze werd aangeboden. Er waren geen significante verschillen tussen de leerprestaties van de eerder gegeven vakken van beide cohorten. Voor het vergelijken van BL-onderwijs met het traditionele onderwijs is gebruik gemaakt van een Hotelling’s T2-test. Om de (online) zelfregulatie van de studenten te bevorderen zijn wekelijks formatieve toetsen ingezet. Bij het onderzoeken van de rol van formatieve toetsing bij de effectiviteit van BL is er gekeken naar de relatie tussen de formatieve toetsen en de summatieve inleveropdrachten. Tevens is onderzocht in hoeverre studenten deze toetsen nuttig ervaren. Hiervoor is gebruik gemaakt van een gevalideerde vragenlijst.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Resultaten laten zien dat studenten bij het Blended Learning onderwijs significant hogere cijfers (p<0.05) behaalden dan de studenten die traditioneel onderwijs hadden gevolgd. In een aantal weken is er sprake van een significante samenhang tussen formatieve toets en summatieve inleveropdracht, de andere weken neigen naar in de richting van een trend. Tot slot is er een samenhang gevonden tussen ervaren online voorbereiding door studenten en hun leerprestaties.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Uit deze resultaten kan geconcludeerd worden dat BL een meerwaarde kan zijn ten opzichte van het traditioneel onderwijs. Het is hierbij wel van belang dat er voldoende aandacht besteed wordt aan zelfregulatie. Ook ervaren studenten het gebruik van formatieve toetsen als positief en nuttig en dit kan mogelijk leiden tot betere leerprestaties.
Referenties:
Vo, Zhu & Diep, 2017; Meijnckens, Kroese, Haakmat & De Smidt, 2014