Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In 2015 maakte de afdeling klinische geriatrie van het Radboudumc interprofessioneel samenwerken (IPS) en leren (IPL) tot strategisch speerpunt. Wonderbaarlijk genoeg is er in de geriatrie weinig aandacht voor IPS. Het team op de verpleegafdeling, team kliniek, zorgt voor 15 acuut zieke patiënten en bestaat dagelijks uit 25 professionals: verpleegkundigen (io), artsen (io), PA, fysiotherapeuten (io), secretaresses, voedingsassistente, verpleeghulp, en SPV-er. O.b.v. uitkomsten van een focusgroep met een afvaardiging van alle professies bepaalden we zinvolle en wenselijke interventies t.b.v. de vorming van een interprofessioneel samenwerkend team.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Allereerst zijn een dag- en avondstart ingevoerd; korte bijeenkomsten voor alle teamleden waar o.l.v. een willekeurige voorzitter vaste agendapunten worden besproken zoals bijvoorbeeld bij de dagstart: Hoe heeft het team gisteravond en vannacht gewerkt? Wat is de bezetting van het huidige team? Wat gaan we doen vandaag en hoe? Hoe staat het met ons weekdoel? Wie is de IPS-coach vandaag? Team kliniek kreeg een eigen vergadering waarin IPS ruimschoots aandacht kreeg bijvoorbeeld door bespreken van onze rollen en verantwoordelijkheden binnen team kliniek volgens het RACI-model. Als laatste is een wekelijkse teamreflectie over onze samenwerking ingevoerd met het doel gezamenlijke verbeteracties te formuleren.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De dag- en avondstart, ons teamspel en teamreflecties zijn respectievelijk m.b.v. enquêtes en semigestructureerde interviews geëvalueerd. Men vindt de dag- en avondstart zinvol en positief voor de teamsamenwerking omdat ze bijdragen aan een positiever beeld van de andere disciplines, effectievere samenwerking, duidelijker beeld van elkaars rollen en verantwoordelijkheden, betere communicatie tussen de disciplines, én betere patiëntenzorg. Teamreflectie vindt men een belangrijk moment om laagdrempelig op gestructureerde wijze met elkaar in gesprek te gaan en om afspraken ter verbetering van de samenwerking te maken. Het geeft inzicht in en begrip voor de verschillende denkwijzen. De teamleden gaven zeer recentelijk aan dat zij zich onderdeel voelen van het team, vertrouwen hebben in elkaars deskundigheid en elkaar laagdrempelig kunnen benaderen. De teamleden zien verbeterpunten voor het team wat betreft de kwaliteit van de dossiervoering, het leren van elkaar in het team en de onderlinge afstemming bij het opstellen van persoonsgerichte zorg- en behandelplannen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De interventies hebben ons teamspel aantoonbaar verbeterd en blijken evidence-based (1). Door als team zelf beter interprofessioneel samen te werken zijn we in staat onze studenten interprofessioneel te leren samenwerken. Zie ook onze praktijkpaper “Een Innovatieve leermodule interprofessioneel samenwerken voor coassistenten en studenten fysiotherapie en verpleegkunde tijdens hun reguliere stage op een verpleegafdeling geriatrie”.
Referenties:
Team development interventions: Evidence-based approaches for improving teamwork. Lacerenza CN et al. American Psychologist 2018;73:517-31.