Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht is de afgelopen jaren veel aandacht gekomen voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Dit omvat initiatieven zoals het harmoniseren van voorzieningen tussen faculteiten, betrekken van ervaringsdeskundige studenten bij beleidsvorming, en verbeterde fysieke toegankelijkheid. Onze studie onderzoekt allereerst welke veranderingen en vooruitgang (onderwijs)professionals en ervaringsdeskundige studenten in de praktijk zijn opgevallen binnen het hoger onderwijs. Daarnaast is het gebruik van terminologie die aansluit bij zowel de doelgroep als het onderwijspersoneel essentieel in de onderlinge communicatie. Ondersteuningsbehoefte is een term die tegenwoordig veel gebruikt wordt, maar er is behoefte aan een zorgvuldige overweging of dit een passende term is. Het tweede aspect van dit onderzoek is of het gebruik van de term “ondersteuningsbehoefte” als passend wordt ervaren.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Door middel van semigestructureerde interviews met (onderwijs)professionals en ervaringsdeskundige studenten zijn gerichte vragen gesteld over doorgemaakte veranderingen en terminologie. Deelnemers ontvingen tijdens het interview een hand-out met verschillende thema’s, successen en uitdagingen rond het thema studeren met ondersteuningsbehoeften. Hiermee werd een aanzet gegeven om niet alleen de meest actuele gebeurtenissen te onderzoeken, maar ook om ruimte te bieden voor het verkennen van thema’s die meer reflectie vereisen. Daarnaast werd de perceptie van de term “ondersteuningsbehoefte” en de Engelse vertaling tijdens het interview besproken.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht is de afgelopen jaren veel aandacht gekomen voor studenten met een ondersteuningsbehoefte. Dit omvat initiatieven zoals het harmoniseren van voorzieningen tussen faculteiten, betrekken van ervaringsdeskundige studenten bij beleidsvorming, en verbeterde fysieke toegankelijkheid. Onze studie onderzoekt allereerst welke veranderingen en vooruitgang (onderwijs)professionals en ervaringsdeskundige studenten in de praktijk zijn opgevallen binnen het hoger onderwijs. Daarnaast is het gebruik van terminologie die aansluit bij zowel de doelgroep als het onderwijspersoneel essentieel in de onderlinge communicatie. Ondersteuningsbehoefte is een term die tegenwoordig veel gebruikt wordt, maar er is behoefte aan een zorgvuldige overweging of dit een passende term is. Het tweede aspect van dit onderzoek is of het gebruik van de term “ondersteuningsbehoefte” als passend wordt ervaren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De bevindingen van dit onderzoek benadrukken het belang van een doordachte benadering van terminologie en de invloeden die veranderde maatschappelijke thema’s hebben op het hoger onderwijs. Het gebruik van de term ‘student met een ondersteuningsbehoefte’ moet zorgvuldig worden overwogen, met aandacht voor de diversiteit en identiteit van de behoeften van de studenten. Voor de praktijk betekent dit dat beleidsmakers, (onderwijs)professionals en ervaringsdeskundige studenten continu in dialoog moeten blijven met de doelgroep over de terminologie en ondersteuningsvoorzieningen. Dit draagt bij aan een meer inclusieve en toegankelijke onderwijsomgeving.
Referenties (max. 2):
Scheeren L, Schreurs M. Jaarrapport studeren met een ondersteuningsbehoefte. 2022
Bosman R, Thijs J. Language Preferences in the Dutch Autism Community: A Social Psychological Approach. Journal of Autism and developmental disorders. 2023 February 9;1–13.