Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Thema:
Fenomenologie is hip. Maar wat is het en wat heb je eraan? In steeds meer interviewstudies zeggen de auteurs een fenomenologische methode te volgen. Zo gauw men ervaringen van mensen met het een of andere fenomeen onderzoekt valt al snel de term fenomenologie en wordt een fenomenologische methode beschreven. Soms refereren de auteurs daarbij aan eerdere fenomenologische onderzoeksartikelen, soms volgen ze fenomenologen als van Manen, Smith, Zahavi of nog anderen.
Ons probleem is dat we in de vraagstelling, de onderzoeksopzet en de resultaten van zulke artikelen vaak het verschil niet zien met ander kwalitatief onderzoek zoals constructivist grounded theory of een ‘simpele’ thematische analyse. In al deze benaderingen kunnen de ervaringen van mensen met een fenomeen centraal staan, en in al deze gevallen is er sprake van een intensieve onderdompeling in de data door onderzoekers die door reflexiviteit hun eigen ideeën weten te parkeren.
Fenomenologie maakt echter radicaal eigen keuzes die we in genoemd onderzoek vaak minder goed herkennen. Deze keuzes staan centraal in onze workshop. De deelnemer gaat ontdekken wat de fenomenologische queeste is en hoe hij/zij alle vrijheid heeft om deze opdracht op een geheel eigen wijze vorm te geven om daarmee recht te doen aan het fenomeen dat hij/zij wil onderzoeken. Geen kookboek-onderzoek maar toepassen van principes.
Doel:
Doel:
Deelnemers krijgen meer begrip van de fenomenologische benadering van onderzoek van onderwijs.
Doelgroep:
Doelgroep:
Onderzoekers en andere belangstellenden
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Opzet workshop:
Activiteiten:
Korte opening door Chris Rietmeijer: fenomenologie: te moeilijk of wassen neus? Of?
Korte interactieve introductie door Sven Schaepkens: fenomenologisch onderzoek van je mobieltje
Korte voordracht door Mario Veen: Filosofische roots van fenomenologie en betekenis voor het onderzoek van onderwijs nu.
Opdracht in 3 begeleide subgroepen: bespreken van een onderzoeksvraag van een deelnemer:
Maak een fenomenologische vraag
Verzin een fenomenologische opzet die past bij het fenomeen dat je wil onderzoeken
Korte voordracht door Chris Rietmeijer: het fenomenologische interview volgens Hoffding
In tweetallen oefenen van het interview
Afsluiten met take home messages
Opbrengst
Kennismaking met de fenomenologische principes
Een ervaring met het toepassing daarvan op een onderzoeksvraag
Een ervaring met fenomenologisch interviewen
Referenties:
Chris B.T.Rietmeijer; Mario Veen Phenomenological research in health professions education; tunneling from both ends, 2021 Under review
Max aantal deelnemers :
Maximum aantal deelnemers (NB: er geldt een minimum van 20 deelnemers)
Ca 40