Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In 2015 is een nieuw bachelor curriculum GNK en BMW gestart, waarin een belangrijk doel is dat de student zich ontwikkelt tot een actieve, goed samenwerkende, zelfsturende en ‘levenslang lerende’ professional. Om dit proces te stimuleren en te begeleiden is een leerlijn professionaliteit ontwikkeld met leeractiviteiten waarin expliciet aandacht is voor thema’s als leerstrategieën, samenwerken, feedback, reflecteren, leerdoelen, keuzes maken, patiëntcontacten, beroepsoriëntatie en persoonlijke, professionele bewustwording en ontwikkeling. Studenten worden individueel en in coachgroep verband begeleid door coaches gedurende een studiejaar. Voorheen leerde de student uit het hidden curriculum en kopiëren van rolmodellen, nu leren ze zichzelf bewust te ontwikkelen. Van belang is nu: wie is in dit model een goede coach?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Met een instroom van 330 GNK en 110 BMW studenten zijn er ongeveer 150 coachgroepen, momenteel verdeeld over 105 coaches.
Er zijn veel coaches nodig, die de praktijk overzien van de student; die participeren in onderwijs en het toekomstig werkveld kennen. Niet elke medisch specialist is een goede coach. Medici hebben de neiging om hulpverlener te zijn. Anderzijds kennen professionele coaches niet automatisch voldoende van de context van de student.
De afgelopen 5 jaar is een docentprofessionaliseringsprogramma ontwikkeld en aangescherpt: een training voor de start van het coach-zijn, intervisie en verdiepende workshops op het gebied van aanboren van talenten en motivatie, groepsdynamiek en beoordelen van professionaliteit.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De kwaliteit van het coachen wordt zichtbaar in producten die studenten inleveren gedurende het studiejaar, de jaarlijkse feedback van studenten op het functioneren van de coach en uit zelfreflecties van coaches (jaarlijks).
De diversiteit van de ervaringen van coaches in de coachgroep is groot. Een mix van achtergronden van coaches (professioneel, onderwijskundig, medisch) en het faciliteren van uitwisseling van ervaringen heeft bij gedragen aan de doorontwikkeling van coachkwaliteiten bij de verschillende coaches. Coaches zetten hun expertise nu ook in om hun collega’s te inspireren door workshops te organiseren.
Geconcludeerd is dat er niet een one size fits all docentprofessionaliseringsprogramma te maken is. Naast verdiepende training is intervisie van groot belang omdat dit recht doet aan de diversiteit aan behoeften van coaches om te leren. We hebben dan ook extra geïnvesteerd, zowel organisatorisch als inhoudelijk, om dit voor elke coach te faciliteren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Een nieuwe leerlijn vraagt om bijzondere aandacht voor de docent, zijn competenties en gevraagde kwaliteiten. Met een professionaliseringsprogramma op maat en flexibel ingericht is de aandacht voor diversiteit geborgd en de effectiviteit geoptimaliseerd.