Docentparticipatie bij een curriculumhervorming

Informatie
Auteurs
B.B. Bammens
D.V.R. Van Raemdonck
H.G. Geuens
P.H. Herijgers
P.R. Ryckaert
Organisatie
KU Leuven
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Probleemstelling:

In mei 2019 startte de opleiding Geneeskunde van de KU Leuven een grootschalige hervorming met als doel (1) een betere afstemming op toekomstige ontwikkelingen in de gezondheidszorg, (2) een optimalisering van studeerbaarheid en een evenwichtigere verdeling van studietijd en (3) een stimulerende omgeving voor alle onderwijsactoren. Hiervoor wordt het huidige curriculum opgedeeld in een kerncurriculum en verbredende en verdiepende keuzemogelijkheden, geënt op een doordachte onderwijskundige basis. Met als achterliggend principe: constructieve afstemming (Biggs, 2003).

De hervorming gebeurt a.d.h.v. een bottom-up benadering omwille van de maximale betrokkenheid en inbreng van alle stakeholders. In deze paper willen we verslag uitbrengen van de gedeelde aandachtspunten van docenten omtrent de aanpak van de geplande grootschalige curriculumhervorming.

Methode:

In het najaar van 2019 werden 38 focusgesprekken georganiseerd met 435 docenten. De gespreksmomenten werden gekoppeld aan de vakken van het curriculum en gebeurde in teamverband. Een docent werd uitgenodigd voor een gesprek betreffende elk vak waarbinnen hij lesgeeft. Na toelichting bij de curriculumhervorming was er hierover een open discussie, wat werd vastgelegd in een verslag. De verslagen en de achteraf ontvangen feedback werden verwerkt a.d.h.v. een kwalitatieve inductieve analyse met codeboom met inhoudelijk afgebakende categorieën.

Resultaten (en conclusie):

Op basis van de frequentie van aangehaalde thema’s tijdens de focussen gesprekken blijkt er consensus te zijn over de afbakening van het kerncurriculum als een cruciale stap, met een sterke theoretische wetenschappelijke en medische basis.

Het aanbieden van keuzemogelijkheden wordt aangevoeld als een wijze om het curriculum voor studenten en docenten aantrekkelijker te maken. Het vermijden van prespecialisatie en een uiteenlopende moeilijkheidsgraad of studiebelasting blijken hierbij de belangrijkste aandachtspunten.

Daarnaast zal een hervorming van de basisopleiding ook gevolgen hebben voor de selectie van arts-specialisten in opleiding en voor de inhouden van de vervolgopleidingen.

Tot slot werden ook randvoorwaarden geformuleerd. Zoals de aandacht voor belasting van student en docent en de meer contextuele factoren zoals met name: honorering, positionering en aanstelling van docenten.

Discussie :

De bottom-up aanpak werd heel erg gewaardeerd en zorgde ervoor dat bezorgheden geëxpliciteerd en in kaart gebracht werden. Hierdoor wordt een grotere sfeer van vertrouwen voor de (nood aan een) hervorming ervaren.

Bij het uitwerken van de hervorming dienen ook bekommernissen i.v.m. met docentbenoemingen en honoreringen meegenomen te worden.

De tijdsinvestering van deze aanpak is groot, zowel voor het ondersteunend team als voor docenten. Deze tijdsinvestering wordt door verschillende actoren gewaardeerd omdat dit toelaat beslissingen op verschillende overleggremia af te toetsen. Op langere termijn verwachten we ook dat dit een positieve impact zal hebben op de implementatie.

Referenties:

Biggs, J. (2003). Aligning teaching for constructing learning. Higher Education Academy, 1(4)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee