Digitale onderwijsvormen in het medisch onderwijs

Informatie
Auteurs
G.J. Schenk
K.E. Ebels
M.A. Rolvers
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Amsterdam UMC locatie Vumc
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Tijdens de start van de COVID-19 crisis werden er door studenten veel verzoeken ingediend met de vraag of er een mogelijkheid was om tijdens het stilliggen van de coassistentschappen digitale onderwijssessies te organiseren. Ook vanuit de docenten werden veel ideeën aangedragen om studenten digitaal te ondersteunen met verschillende vormen van onderwijs. Om de studenten te stimuleren om hun kennis actief in te blijven zetten en om de docenten de gelegenheid te geven hun onderwijs te presenteren hebben wij daarom in de VU masteropleiding Geneeskunde te Amsterdam een “Platform Digitaal Onderwijs” opgezet om een centraal punt voor digitaal onderwijs te creëren. Het Platform Digitaal Onderwijs is opgezet om extra facultatief onderwijs aan te bieden aan studenten tijdens de periode van de COVID-19 crisis, maar dient daarnaast als proeftuin om digitaal onderwijs uit te proberen en om te kijken of dit onderwijs ook daadwerkelijk geschikt zou kunnen zijn voor studiepunten gebonden onderwijs tijdens de coschappen.

Op dit platform kunnen docenten hun ideeën aanbieden aan studenten om zo het onderwijs en alle initiatieven vindbaar te maken. Studenten kunnen per coschap zien of er interessant onderwijs wordt aangeboden. Ook de bacheloropleiding heeft een digitaliseringsslag gemaakt. Naslagwerk vanuit de bachelor dat bruikbaar is, is ook op dit platform geplaatst.

Voordat het platform live is gegaan, zijn er een aantal brainstormsessies georganiseerd voor coördinatoren en docenten in de masteropleiding met als doel denkkracht te bundelen en te enthousiasmeren. In deze sessies werden talloze ideeën voor digitaal onderwijs met elkaar gedeeld, bijvoorbeeld het organiseren van sessies klinisch redeneren, het organiseren van boekenclubs waarvoor studenten zich kunnen aanmelden, het maken van podcasts en pubquizes, de mogelijkheid tot het volgen van livestream operaties, en daarnaast vragenuren met een specialist. Ook kwamen uit de sessies ‘trekkers’ naar voren die ideeën gaan uitwerken en uitvoeren.

Doel:

Delen van onze ervaringen en brainstormen met collega’s van andere opleidingen in de gezondheidszorg over de wijze waarop we digitale onderwijsvormen kunnen integreren in het bestaande medische onderwijs, zowel als deel van het verplichte curriculum als voor extra leermomenten waar studenten zich zelf voor kunnen aanmelden.

Doelgroep:

Arts-docenten, coschapcoördinatoren, begeleiders van coassistenten, docenten medisch onderwijs, masterstudenten

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Brainstormsessie in groepen van 6 tot 8 personen met plenaire terugkoppeling na iedere ronde. Na afloop van deze ronde tafel-sessie hebben deelnemers verschillende ideeën voor digitale onderwijsvormen met elkaar uitgewisseld, zijn ervaringen van eerder ontworpen digitaal onderwijs met elkaar gedeeld en hebben deelnemers met elkaar ideeën ontwikkeld over hoe digitale onderwijsvormen meer geïntegreerd kunnen worden in het huidige medische onderwijs. Zie draaiboek.

Referenties:

Max aantal deelnemers :

30 personen

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee