Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Interprofessionele feedbackdialogen dragen bij aan het leren van adaptief samenwerken in de zorg1. Het Westerveldraamwerk door Tielemans et. al.2 is ontwikkeld om het trainen van (toekomstige) zorgprofessionals als gevers en gebruikers van feedback in interprofessionele dialogen te ondersteunen. Het raamwerk centreert zich rond de criteria: Open & Respectvol, Timing, Relevant, Dialoogvorm, Gericht op begrip, en Gericht op actie, en beschrijft principes voor feedbackdialoog in de interprofessionele zorgcontext, voor de rol van gever en voor die van gebruiker.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Gebaseerd op het Westerveldraamwerk hebben we de Westerveld Interprofessionele Feedback Interventie (WIFI) ontwikkeld. Deze poster rapporteert over de structuur en inhoud van deze interventie, evenals primaire evaluatiebevindingen na implementatie bij genees-, en verpleegkundestudenten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
WIFI bestaat uit twee onderdelen. 1. Twee (digitale) workshops van een halve dag waar studenten het Westerveldraamwerk bespreken en toepassen op (video)voorbeelden in interactieve colleges. In de workshops werken studenten ook kleine groepen aan casussen en geven ze peer feedback-op-feedback met het raamwerk. 2. Een daaropvolgende stage-opdracht waar studenten een doel formuleren voor (het vragen of geven van) interprofessionele feedback in de praktijk, en waar ze oefenen met-, en reflecteren op, een echt interprofessioneel feedbackgesprek. Tussen september 2020 en november 2021, deden 1063 5e-jaars geneeskunde- en 4e-jaars verpleegkundestudenten mee aan WIFI. Onderdeel 1 is geëvalueerd met vragenlijsten (n=293), en onderdeel 2 met focusgroepgesprekken over het formuleren van praktijkdoelen (3 groepen van 3-4 studenten n=11) en over het voeren van feedbackdialogen op de werkplek (6 groepen van 6 studenten n=36).
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Studenten zagen het voeren van interprofessionele feedbackdialogen als waardevol voor hun ontwikkeling als zorgprofessionals. Ook gebruikten ze succesvol het Westerveldraamwerk voor reflectie, peer-feedback, zelfbeoordeling, en het formuleren van leerdoelen voor de praktijk. Hoewel dit senior studenten betrof, hadden studenten weinig praktijkervaring met interprofessionele feedbackdialoog. Dit maakte dat ze naar eigen zeggen minder goed konden reflecteren en dit beperkte hun vermogen specifieke doelen te stellen voor de praktijk. (De verwachting van) barrières op de werkplek zoals hiërarchie, werkdruk van-, en beperkt contact met collega’s van andere professies, maakte dat studenten hun interprofessionele feedbackdialoog beperkt konden oefenen en evalueren op de werkplek. Het Westerveldraamwerk is een geschikte basis voor het ontwerpen van interprofessioneel feedbackonderwijs. Voor het slagen van interprofessioneel onderwijs is het daarnaast nodig dat contextuele en culturele barrières die het voeren van feedback dialogen in de weg staan worden beslecht.
Referenties (max. 2):
1Interprofessional Education Collaborative (2016). Core competencies for interprofessional collaborative practice: 2016 update. Washington DC: Interprofessional Education Collaborative.
2Tielemans C, de Kleijn R, van der Schaaf M, van den Broek S, Westerveld T. (2021) The Westerveld framework for interprofessional feedback dialogues in health professions education, Assessment & Evaluation in Higher Education