De virtuele families de Groot, El Kodad en Stoffels bereiden de studenten voor op de dagelijkse praktijk.

Informatie
Auteurs
C.J.M. Hensens
E. Bulte
Organisatie
Radboud UMC
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het huisartscoschap is het eerste coschap waarin studenten geneeskunde in aanraking komen met de continuïteit van zorg voor de patiënt en zijn/haar/hun familie in de 1e lijn en het belang van de context van het hele gezin hierbij. De huisarts vervolgt de patiënt jaren en is ook betrokken bij de overige gezinsleden. In het Engels wordt er niets voor niets als het gaat over de huisarts gesproken over family medicine.

Daarnaast is het bijhouden van en overzicht houden op een dossier in de huisartspraktijk met korte notities volgens de SOEP methode (waarbij er gebruik wordt gemaakt van ICPC codering) een nieuwe vaardigheid binnen de huisartsgeneeskunde.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De masterfase bij de geneeskunde opleiding in het Radboud UMC bestaat per coschap uit een voorblok, een klinische periode en een na-blok. In het voorblok krijgen coassistenten just in time onderwijs om hen optimaal voor te bereiden op het daarop volgende coschap. In het na-blok wordt gereflecteerd op de klinische periode.

Voor het coschap ouderen- en huisartsgeneeskunde in jaar 2 van de master is in het voorblok een fictieve huisartspraktijk gebouwd bestaande uit 4 virtuele gezinnen met verschillende samenstelling, culturele achtergrond en sociaal economische status.

De student is gedurende het voorblok van 4 weken voor deze fictieve praktijk verantwoordelijk voor de dagelijkse huisartsenzorg. De gezinnen worden met diverse problemen op meerdere onderwijs momenten besproken door verschillende hulpverleners werkzaam in de 1e lijn en ouderenzorg, waarbij informatie die de studenten over deze gezinnen verzamelen (net als in een reguliere praktijk) leiden tot een geïntegreerd behandelplan en samenwerking met andere hulpverleners wordt gestimuleerd.

Op deze manier leren we de coassistenten om gezinsverbanden en de invloed van context op klachten, beleving en behandeling in samenhang te zien en hier naar te handelen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Voor studenten is het een uitdaging om alle dwarsverbanden in de praktijk te doorzien en dit bij te houden in een fictief dossier. Ze zien de meerwaarde in het aanbrengen van de samenhang tussen de patiënten en in de gezinnen.

Het is voor hen lastig gebleken om de juiste informatie te verzamelen en gestructureerd bij te houden. Hierdoor is het opbouwen van een inhoudelijk en overzichtelijk dossier nog een uitdaging. Hieraan ligt mede ten grondslag dat alle onderwijsmomenten over 4 weken zijn verspreid, door meerdere docenten wordt gegeven en dat er verschillende onderwijsvormen worden gebruikt.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Studenten zien de meerwaarde van het volgen van patiënten over langere tijd

Overzicht houden middels dossiervorming is nog een uitdaging en vraagt aanpassing van het onderwijs. Hiervoor wordt momenteel een digitaal dossier ontwikkeld. Door dit dossier ook te implementeren in het communicatie onderwijs hopen we de samenhang tussen dossiervoering, overzicht houden en implementatie te vergroten.

Referenties (max. 2):

Kononowicz AA, Woodham LA, Edelbring S, Stathakarou N, Davies D, Saxena N, Tudor Car L, Carlstedt-Duke J, Car J, Zary N.Virtual. Patient Simulations in Health Professions Education: Systematic Review and Meta-Analysis by the Digital Health Education Collaboration
J Med Internet Res 2019;21(7)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee