Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Door de Covid-pandemie waren we de afgelopen jaren genoodzaakt om veel en in sommige perioden zelfs al het onderwijs online te geven. Nu we sinds begin 2022 steeds meer in staat zijn om weer “on campus” les te geven, wilden we in het kader van een kwaliteitsgeldenproject (1) “duurzame implementatie van onderwijsvernieuwingen” de ‘best online practices’ in kaart brengen en behouden voor het toekomstige onderwijs in de Bachelor Biomedische Wetenschappen (BW) en de Master Biomedical Sciences (BMS) van het LUMC.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om inzicht te krijgen welke plek het online onderwijs in de BW/BMS programma’s zou kunnen innemen, werden online enquêtes gehouden onder Bachelor BW en Master BMS studenten en de blok- en lijn-onderwijscoördinatoren van deze opleidingen. Daarnaast werd middels panelgesprekken en één op één gesprekken met onderwijscoördinatoren deze enquêteresultaten in de afgelopen periode geëvalueerd om zo een completer beeld te krijgen. Aan de hand hiervan is bepaald of in de toekomst bepaalde onderwijswerkvormen bij voorkeur online dan wel on campus plaats zouden kunnen vinden én of er bepaalde Covid-gerelateerde onderwijsveranderingen zijn waarvan het wenselijk is om deze breder dan in één bepaald vak te implementeren.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
22% van alle studenten en 45% van alle onderwijscoördinatoren vulden de enquête in, waarbij BMS master studenten het laagste invulpercentage lieten zien (13%). Het onderzoek liet zien dat de mate waarin studenten en coördinatoren bepaalde onderwijswerkvormen online zouden wilden volgen of geven vaak vergelijkbare trends vertoonden. Zo wilden studenten/coördinatoren onderwijswerkvormen als “wrap-up” colleges/vragen uurtjes en hoorcolleges vaker online ontvangen/geven dan onderwijswerkvormen zoals team based learning en werkgroepen. Opvallend hierbij was dat de eerstejaars Bachelor BW (BW1) studenten de verschillende onderwijswerkvormen in hogere mate online wilden ontvangen dan bijvoorbeeld BW3 en Master studenten (de mate waarin de coördinatoren in de toekomst de werkvormen online willen geven was vaak nog lager). De panelgesprekken leverden mogelijke redenen op voor deze verschillen tussen de studiejaren. De wens van studenten om bepaalde werkvormen online te ontvangen was aanwezig ondanks dat men zelf aangaf dat dit in vergelijking met on campus onderwijs resulteert in minder effectief leren en een lagere mate van actieve participatie. De één op één gesprekken met coördinatoren (waarvan op dit moment iets meer dan 30% is uitgevoerd) hebben interessante voorbeelden opgeleverd van door Corona in gang gezette aanpassingen die nu blijvend in het onderwijs zijn geïntegreerd.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Een aantal voorbeelden van “lessons learned”:
– Studenten gaven aan dat zij liever niet voor één enkel contactmoment naar de campus willen komen en het gewenst is deze activiteit hetzij te verplaatsen naar een dag met meerdere contactmomenten, of deze online te laten plaatsvinden.
– Verder werd duidelijk dat er verschillen zijn in de mate waarin individuele studenten/coördinatoren graag online onderwijs ontvangen/geven. Door bijvoorbeeld on campus colleges vervolgens ook als opgenomen college online beschikbaar te stellen kun je al deels tegemoet komen aan de verschillende wensen van studenten.
– Daarnaast kunnen van te voren opgenomen hoorcolleges interactiever aangeboden worden, bijvoorbeeld door onderbreking met quiz vragen. Dit leidt ertoe dat de student actiever de colleges volgt en de docent informatie kan krijgen welke leerstof studenten lastiger vinden.
– Verder zijn m.n. in de bachelor verschillende Covid-gerelateerde onderwijsveranderingen geïdentificeerd (zoals bijvoorbeeld het aanbieden van virtuele 3D online practica middels Labster (2)) waarvan het wenselijk is om deze breder onder de aandacht te brengen van alle coördinatoren.
Referenties (max. 2):
(1) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/kwaliteitsafspraken-hoger-onderwijs
(2) https:
//www.labster.com/