Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Nederlandse zorgopleidingen bieden studenten de mogelijkheid om een stage te lopen in het buitenland, veelal in lage- en middeninkomenslanden. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de rol van opleiders m.b.t. de ethiek van deze stages, bijvoorbeeld middels Pre-Departure Training (PDT) en Post-Return Training (PRT). Niet alleen deze activiteiten, maar ook de leerdoelen variëren. Dit roept vragen op:
–> Wat is de waarde van Internationale Medische Stages (IME’s), en voor wie?
–> Hoe kunnen we de waarde van IME’s vergroten?
–>Hoe kunnen we IME’s rechtvaardigen in de global context van ongelijkheid en klimaatcrisis?
Doel:
Landelijk collega’s samenbrengen ter bespreking van de belangrijkste kansen en uitdagingen m.b.t. (de toekomst van) IME’s.
Doelgroep:
Collega’s werkzaam bij medische opleiders die zich bezighouden met de inrichting van IME’s: Docenten, onderzoekers, beleidsmedewerkers en medewerkers internationalisering.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Moderatoren= M
Deelnemers= D
Activiteit 1 – Introductie: Presentatie (M) en ludieke voorstelronde (D)
Duur: 25 min
Onderwerp: Internationale Medische Stages anno 2024
Beschrijving: Het rondetafelgesprek wordt geopend met een presentatie gebaseerd op onderzoek en praktijk UMCU & UMCG). Deelnemers plaatsen hun instituut letterlijk op de kaart (posterformaat kaart van Nederland) en benoemen basisinfo (aantal studenten, populaire landen).
Opbrengst:
* [D:] Algemene kennis over Internationale Medische Stages
* [D&M:] Kennis over IME’s in Nederland
* [D&M:]Netwerkversterking
Activiteit 2 – Gespreksronde 1
Duur: 15 min
Beschrijving: Deelnemers schuiven aan bij één van de drie groepsgesprekken
Groepsgesprek A: De waarde van IMEs (gekoppeld aan Q1)
Opbrengst groepsgesprek A: [D&M:] Een overzicht van de waarde van IME’s voor verschillende stakeholders (studenten, opleiders, ontvangende ziekenhuizen, zorg in NL)
Groepsgesprek B: Best practices en ambities (gekoppeld aan Q2)
Opbrengst groepsgesprek B: [D&M:] Een overzicht van best practices en ambities mbt IME’s
Groepsgesprek C: Uitdagingen m.b.t. IME’s (gekoppeld aan Q3)
Opbrengst groepsgesprek C: [D&M:]Een overzicht van uitdagingen die spelen/leven binnen IME-opleiders
Activiteit 3 – Gespreksronde 2
Duur: 15 min
Beschrijving: Deelnemers schuiven aan bij één van de drie groepsgesprekken (zie beschrijving ronde 1)
Activiteit 4 – Afsluiting: Opbrengstbespreking
Duur: 20 min
Beschrijving: Samenvatting (M) a.d.h.v. de drie posters (10 min) en bespreking ‘Hoe nu verder?’ ter uitnodiging tot deelname vragenlijst over hoe we elkaars werk kunnen versterken (10 min).
Opbrengst:
* [D&M:] Een overzicht vanuit de Nederlandse IME-opleiders van de belangrijkste kansen en uitdagingen mbt IMEs.
* [D&M:]Behoefte-inventarisatie mbt versterking van elkaars werk
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
30