Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):
Studenten met een niet-traditionele achtergrond ervaren belemmeringen bij het aanmelden voor en de overgang naar de geneeskundeopleiding, zoals een gebrek aan toegang tot juiste informatie en tot commerciële coaching [1]. Mogelijk worden deze belemmeringen verminderd door gratis voorbereidingsactiviteiten aan te bieden. Door de toegang tot informatie over de selectie en de opleiding gelijk te trekken zullen deze activiteiten naar verwachting de ongelijkheid in selectie-uitkomsten en studieprestaties verminderen. Het doel van deze studie was om deze veronderstelling te toetsen door vier gratis voorbereidingsactiviteiten te evalueren. Allereerst werd de demografische samenstelling van deelnemende en niet-deelnemende kandidaten vergeleken. Daarnaast werd het verband tussen deelname en selectie-uitkomsten en tussen deelname en studieprestaties onderzocht voor subgroepen op basis van geslacht, migratieachtergrond eerste-generatie-hoger-onderwijsstatus.
Methode:
Deelnemers waren kandidaten die zich aanmeldden voor de bachelor geneeskunde aan het Erasmus MC in de cohorten 2016-2019 (N=3592). De voorbereidingsactiviteiten die werden geëvalueerd varieerden in doelstelling. Summer School (N=595) en Junior Med School (N=81) waren gericht op matching van potentiële kandidaten, de Coachingsdag (N=1794) bereidde aangemelde kandidaten voor op de selectie, en Pre-Academic Program (N=217) was gefocust op de transitie van aangenomen kandidaten naar het medisch onderwijs. Middels een vragenlijst zijn data verzameld over demografische kenmerken van kandidaten en deelname aan commerciële coaching. Demografische samenstelling van deelnemende en niet-deelnemende kandidaten werd vergeleken met behulp van chi-kwadraat toetsen. Lineaire regressieanalyses werden uitgevoerd om het verband tussen deelname enerzijds en selectie-uitkomsten (gestandaardiseerde scores Curriculum Vitae [CV] en Selectietoets) en studieprestaties (cijfer eerste vak) anderzijds te vergelijken tussen verschillende subgroepen. Hierbij werd gecontroleerd voor vwo-cijfers en deelname aan andere gratis activiteiten.
Resultaten (en conclusie):
Kandidaten met verschillende demografische achtergronden maakten over het algemeen in vergelijkbare mate gebruik van gratis voorbereidingsactiviteiten, maar mannen namen significant minder vaak deel aan Summer School (25.0% van deelnemende kandidaten was man versus 32.2% van niet-deelnemende kandidaten, klein effect) en Coachingsdag (26.8% versus 35.4%, klein effect). Ook kandidaten met een Westerse migratieachtergrond participeerden significant minder vaak in Summer School (6.0% versus 10.6%,
klein effect). Pre-Academic Program kende verhoudingsgewijs veel deelnemers met een niet-Westerse migratieachtergrond (33.6% versus 19.6%, klein effect). Kandidaten met een niet-Westerse migratieachtergrond maakten significant minder vaak gebruik van commerciële coaching (12.5% versus 29.6%, klein effect), maar de totale deelname aan commerciële coaching was laag (N=65) en deelname had weliswaar statistisch significante, maar verwaarloosbare effecten op selectie-uitkomsten (CV: B=0.30, R2=0.002; Selectietoets: B=0.18, R2=0.005). Deelname aan Summer School en Coachingsdag waren sterker positief gerelateerd aan selectie-uitkomsten (Summer School: CV: B=0.79, R2=0.09; Selectietoets: B=0.46, R2=0.03. Coachingsdag: CV: B=0.72, R2=0.13; Selectietoets: B=0.45, R2=0.05). Voor de Summer School was dit verband voor de selectietoets significant sterker voor mannelijke kandidaten (B interactieterm=0.28) en kandidaten met een niet-Westerse migratieachtergrond (B interactieterm=0.26) ten opzichte van vrouwelijke kandidaten en kandidaten zonder migratieachtergrond. Geen van de gratis voorbereidingsactiviteiten bleek positief samen te hangen met studieprestaties wanneer gecontroleerd werd voor vwo-cijfers.
Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):
Gratis voorbereidingsactiviteiten kunnen mogelijk helpen in het selecteren van studenten met een niet-traditionele achtergrond, maar leiden niet tot betere studieprestaties. Daarnaast verklaart het aanbod aan gratis voorbereidingsactiviteiten mogelijk de lage deelname aan commerciële coaching en vormt op die manier een maatregel om de ongewenste effecten van ongelijke toegang tot commerciële coaching tegen te gaan. Om de diversiteit van studenten in de gehele medische opleiding te vergroten, zijn echter aanpassingen van activiteiten en/of curricula nodig om te zorgen voor inclusie en retentie na selectie.
Referenties:
[1] Wouters A, Croiset G, Isik U, Kusurkar RA. Motivation of Dutch high school students from various backgrounds for applying to study medicine: A qualitative study. BMJ Open. 2017;7:e014779.